Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSæbø, Ann Helen Dahl
dc.date.accessioned2017-11-14T09:51:53Z
dc.date.available2017-11-14T09:51:53Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2466103
dc.descriptionMastergradsoppgave i tilpasset opplæring, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Innlandet, 2017.nb_NO
dc.description.abstractNorsk: Denne mastergradsoppgave i tilpasset opplæring handler om lærer-elev-relasjoner. Bakgrunnen for studien er hvordan forskning fremhever positive og støttende lærer-elev-relasjoner som den viktigste faktoren for å fremme elevenes læring (Hattie, 2009; Nordenbo et al., 2008) og blir sett på som selve hjørnesteinen i god klasseledelse (Marzano & Marzano, 2003). Gjennom forskningens problemstilling: «Hvordan etablerer og opprettholder læreren positive og støttende relasjoner til sine elever?» ønsket jeg å få innblikk i en erfaren og dyktig klasseleders daglige relasjonsarbeid. Jeg inntok klasseromskonteksten i en mikroetnografisk studie med observasjon og intervju som datainnsamlingsstrategier med en fortolkende hermeneutisk-fenomenologisk tilnærming av meningsinnholdet. Studien avslørte flere gjennomgående trekk som dannet hovedkategorier eller mønstre. Resultatene ble videre analysert og drøftet ut fra kunnskapsteori om lærer-elev-relasjoner, samt Anne-Lise Løvlie Schibbyes forståelse av begrepet anerkjennelse og Vygotskys utviklingssoner i et sosiokulturelt perspektiv. Undersøkelsen gav flere svar, men et gjennomgående trekk er hvordan relasjonsfremmende arbeid innebærer å sette elevene i sentrum i et asymmetrisk forhold. Informanten kombinerer ulike strategier for å etablere og opprettholde positive og støttende relasjoner til elevene. Hun prioriterer å bruke tid på å bli godt kjent med elevene, vise interesse for dem og bry seg om dem. I tillegg anerkjenner hun elevene ved å lytte til dem, vise forståelse, toleranse og aksept, samt å bekrefte dem ved å rose og gi positiv oppmerksomhet. Morgensamlingene fremstår som særlig viktige i relasjonsarbeidet. Resultatene viser videre at informanten fremstår som en trygg og forutsigbar rollemodell, en klasseleder som balanserer kontroll og struktur på den ene siden og varme og nærhet til elevene på den andre siden ved å være autoritativ. Det skaper tillit og tilknytning. Kombinasjonen av disse mønstrene i et dynamisk samspill flettes inn i hverandre og må derfor sees både hver for seg og under ett. Først da viser studien hvordan informanten etablerer og opprettholder positive og støttende lærer-elev-relasjoner.nb_NO
dc.description.abstractEnglish: This Master’s degree thesis of Adapted Education focuses on the teacher-student relationships. The background for this study is how research emphasizes positive and supportive teacher-student relationships as the main factor to promote students’ learning (Hattie, 2009; Nordenbo et al., 2008) and is regarded as the keystone for successful classroom management (Marzano & Marzano, 2003). By researching «How does the teacher establish and maintain positive and supportive relationships with the students?» I wanted to get some insight into the daily relationship work of an experienced and skilled teacher. I entered the classroom context in a micro-ethnographic study by using observations and interviews as data-collection methods with an interpretative hermeneutic-phenomenological approach to the content. The study revealed several common features that formed the main categories or patterns. The findings were analysed and discussed in relation to knowledge-based theories of teacher-student relationships, as well as Anne-Lise Løvlie Schibbye’s understanding of the term recognition and Vygotsky’s zones of development in a sociocultural perspective. The research gave several findings, but a distinguised feature is how relational work places the students in the centre of attention in an asymmetrical relationship. The informant combines several strategies to establish and maintain positive and supportive teacher-student relationships. She prioritaizes getting to know her students well, showing interest in them and caring for them. In addition, she recognizes the students by listening to them, showing them understanding, tolerance and acceptance, as well as confirming them by praising and giving positive attention. The morning assemblies appear to be particularly important in the relationship work. The findings also show that the informant appears to be a safe and predictable role model, a class leader that balances control and structure on the one hand, and warmth and proximity to the students on the other hand by being authoritative. It creates trust and attachment. The combination of these patterns in a dynamic interaction intertwines and must therefore be realized both individually and as part of a whole. Only then does the study show how the informant establishes and maintaines positive and supportive teacher-student relationships.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectMITOnb_NO
dc.subjectlærerrollennb_NO
dc.subjectlærer-elev-relasjonernb_NO
dc.titleÅ være vennlig og bestemt er ingen motsetninger. En mikroetnografisk studie av positive og støttende lærer-elev-relasjoner.nb_NO
dc.title.alternativeBeing friendly and firm are no contradictions. A micro-ethnographic study of positive and supportive teacher-student relationships.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282nb_NO
dc.source.pagenumber106nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel