Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNorderud, Snorre
dc.date.accessioned2017-11-20T09:58:22Z
dc.date.available2017-11-20T09:58:22Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2467104
dc.descriptionMastergradsoppgave i kultur- og språkfagenes didaktikk, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Innlandet, 2017.nb_NO
dc.description.abstractEnglish: This study investigates variables that increase and decrease students´ oral participation. It also investigates how to mend low participation. The research questions were 1) what increase and decrease oral participation, and 2) how does teachers work in order to increase low participating students and 3) how to mend low participation. A qualitative study was used where 10 tenth grade students and 2 teachers were interviewed in order to discover the variables that would be investigated in the theory chapter. This research found that corrective feedback on oral work had contradicting findings. There is validation towards students experiencing anxiety with type of feedback, but also that they have no special collocations towards it. Shy children will experience anxiety when they speak, and findings in this study say that group and pair work will be a setting where they might feel less anxiety. Students with a degree of communication apprehension (CA) will need special care, and need special treats if they are ever going to speak without restraint in the classroom. Group and pair work is the sole activity that is to a large extent anxiety free. Meanwhile presentations in the classroom will vary, even with the less participating students. The most anxiety inducing activity is when the teachers ask students to read out loud or when they force students to answer questions. The results of this study states that students who participate highly will have confidence in their oral language and students who participate less will not be confident in their oral language. The classroom environment is a vital factor that influences student participation to a large degree. Motivation will result in higher participating students, however if the students experience anxiety in speaking activities, this factor may not be as fertile. The study discovered some key factors that teachers can use to mend low oral participation. It has presented some suggestions on how to mend the variables presented above. Some of the methods were mentioned in the teacher interviews, and some had to be explored through different studies. The study has given some insight to how different variables influence student participation, and given suggestions on how to mend them. However, it acknowledges that there is a need for more practical theory regarding how to increase students´ oral participation.nb_NO
dc.description.abstractNorsk: Denne oppgaven undersøkte variabler som øker og reduserer stunders muntlig deltagelse. Den undersøker også hvordan man kan jobbe mot å øke deltagelse til eleven. Oppgavens mål og undersøkelsesspørsmål er: 1) hva øker og reduserer elevers muntlig deltagelse, 2) hvordan jobber lærere jobbe mot å fikse lav deltagelse, 3) hvordan kan man jobbe mot å fikse lav deltagelse. Undersøkelsen var kvalitativ intervjuer der ti tiendeklassinger og to lærere ble intervjuet for å finne ut hvilke variabler som skulle bli brukt i teorikapitlet. Denne oppgaven fant at korrigerende tilbakemeldinger på studenters muntlig språk ikke nødvendigvis er ødeleggende. Det er viktig at lærere vet at å korrigere elevene muntlig kan være en årsak til angst og stress, mens det er også elever som ikke får noe negativt ut av dette. Sjenerte elever vil som regel oppleve angst eller stress da de snakker, og funnene i denne oppgaven viser at gruppe og par-oppgaver kan være en setting der de ikke opplever dette i like stor grad. Studenter som har redsel for å prate med mennesker (communication apprehension) trenger spesielt å bli tatt vare på, og spesielle metoder for at de skal kunne prate uten angst med andre elever. Forskningen i denne oppgaven viser at gruppe og par-oppgaver er de minst angst-frembringende settingene, og elever føler som regel at de kan prate uten å føle det som negativt i disse aktivitetene. Å holde en presentasjon foran klassen er ikke nødvendigvis angstfrembringende for alle elever. Studenter som har høy muntlig deltagelse har som regel høyere selvtillit i deres engelske språk og de som har lav deltagelse har som regel lav selvtillit til sitt engelske språk. Funnene fra denne oppgaven viser også til at klasseklima er en faktor som påvirker studenters muntlige deltagelse. Motivasjon er også en faktor som gjør det ,men hvis studentene føler angst er det ikke nødvendigvis like gjeldende. Studien har funnet viktige faktorer som lærere kan bruke til å reparere lav muntlig deltagelse. Den har presentert noen forslag om hvordan en kan reparere variablene presentert ovenfor. Noen metoder kom ut ifra lærerintervjuene, og noen kom ut ifra diverse studier. Denne studien kastet lys over hvordan noen variable kan påvirke studenters muntlige deltagelse og gitt noen råd til hvordan en kan fikse dem. Denne studien viser også at det trengs mer teori på hvordan en kan øke elevers muntlige deltagelse.nb_NO
dc.language.isoengnb_NO
dc.subjectoral participationnb_NO
dc.subjectmuntlignb_NO
dc.subjectdeltagelsenb_NO
dc.subjectelevernb_NO
dc.subjectstudentsnb_NO
dc.titleIt is easier to mend when you know what you are mending. A study of variables that influence students´ oral participation in an EFL classroom and how to mend low oral participation.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber98nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel