Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorØdegård, Andreas
dc.date.accessioned2017-11-21T11:50:16Z
dc.date.available2017-11-21T11:50:16Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2467320
dc.descriptionMastergradsoppgave i kultur- og språkfagenes didaktikk, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Innlandet, 2017.nb_NO
dc.description.abstractEnglish: After hundreds of years of being confined to paper, textbooks are going digital. Different publishers have different views on what a digital textbook should look like, and in the middle of this are the teachers who use these books to teach. Are they on board with the change, or are they being left behind by the digitalization? This study aims to explore the question “To what extent do teachers utilize the features available in digital textbooks for teaching upper secondary school English in Norway?”. To limit the scope of the study, it looks specifically at Gyldendal’s Skills series of textbooks for vocational upper secondary school English, including both its paper version and digital textbook version on Gyldendal’s Smartbok platform. The research question is furthermore broken down into three sub-questions. First, “how does the publisher intend for Skills and Smartbok to be used by teachers?”. Second, “how do teachers use Skills and Smartbok?” Finally, “how does the teachers’ use of Skills and Smartbok compare to the publisher’s intentions?” To answer the first question, I collect information using a variety of methods in order to map the publisher’s intentions. For the second question, I conduct qualitative interviews with four English teachers at an upper secondary school in Norway. Finally, I compare and contrast these findings to determine to what extent the teachers utilize the features of Skills Smartbok, and what some of the factors are that determine the extent of their use. This study does not provide a guide to every aspect of the ongoing digitalization of textbooks, but it offers a glimpse into how a selection of teachers use one interpretation of the idea of a digital textbook.nb_NO
dc.description.abstractNorsk: Etter hundrevis av år med å være begrenset til papir, blir lærebøker nå digitalisert. Forskjellige forlag har forskjellige meninger om hvordan en digital lærebok bør se ut, og i midten av det hele er lærerne som bruker disse bøkene til å undervise. Er de med på disse endringene, eller har digitaliseringen etterlatt dem? Dette studiet har som mål å undersøke spørsmålet “til hvilken grad bruker lærere funksjonene som er tilgjengelig i digitale lærebøker til å undervise engelsk på videregående nivå i Norge? “For å begrense omfanget av studiet, ser det spesifikt på Gyldendal sin Skill serie med lærebøker for yrkesfaglig engelsk på videregående nivå, inkludert både papirutgaven og den digitale utgaven på Gyldendal sin Smartbok-plattform. Forskningsspørsmålet er ytterligere delt i tre underspørsmål. For det første, “hvordan mener forlaget at Skills og Smartbok skal brukes av lærere?” For det andre, “hvordan bruker lærere Skills og Smartbok?” Til slutt, “hvordan stiller lærernes bruk av Skills og Smartbok seg i forhold til forlagets intensjoner?” For å svare på det første underspørsmålet, samler jeg inn informasjon via en rekke metoder for å kartlegge forlagets intensjoner. For det andre spørsmålet, utfører jeg kvalitative intervjuer med fire engelsklærere på en videregående skole i Norge. Til slutt sammenlikner jeg funnene for å finne ut til hvilken grad lærerne bruker funksjonene i Skills Smartbok, og for å finne noen av faktorene som påvirker bruken. Dette studiet gir ikke en guide til alle aspektene ved digitaliseringen av lærebøker, men gir et innblikk i hvordan et utvalg lærere bruker én tolkning av idéen om en digital lærebok.nb_NO
dc.language.isoengnb_NO
dc.subjectdigital textbooksnb_NO
dc.subjectMIKSnb_NO
dc.subjectdigitale verktøynb_NO
dc.subjectdigitale lærebøkernb_NO
dc.subjectengelsknb_NO
dc.titleThe use of digital textbooks in upper secondary school English classrooms in Norway.nb_NO
dc.title.alternativeBruken av digitale lærebøker i engelsk-klasserom på videregående nivå i Norge.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber87nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel