Når ambisjon møter tradisjon: En nasjonal kartleggingsstudie av kroppsøvingsfaget i grunnskolen (5.–10. trinn)
Abstract
Studien er basert på en surveyundersøkelse i Norge som omfatter elever (N=3226), lærere (N=139) og skoleledere (N=46) og deres opplevelse av, og meninger om kroppsøvingsfaget.
Studien viser at de fleste elevene liker seg godt på skolen. Flertallet av elevene rapporterer at de liker kroppsøvingsfaget godt, men dette avtar med økende alder. Gutter liker kroppsøvingsfaget bedre enn jenter. Innholdet i undervisningen har mye fokus på ballspill og grunntrening. Dans og moderne aktiviteter får liten plass. Instruksjonsmetoden dominerer. Studien finner utfordringer knyttet til garderobesituasjonen i kroppsøving, særlig bråk og tidsbruk. I vurderingsarbeidet vektlegges innsats, men det er noe usikkerhet knyttet til hvorvidt elevenes forutsetninger blir trukket inn i vurderingen. Grunnleggende ferdigheter har ingen tydelig plass i kroppsøvingsundervisningen.
På bakgrunn av funn fra studien diskuteres særlig to hovedområder:
1) «Kroppsøvingstimen» herunder innhold, undervisningsmetoder, svømming, grunnleggende ferdigheter, karaktersetting og vurdering, samt garderobesituasjonen.
2) «Kroppsøving i dag og i morgen» knyttet til inkludering og livslang bevegelsesglede.
Rapporten kan være relevant for lærere, studenter, lærerutdannere, forskere og politikere for framtidig fagutvikling.
Studien kan også bidra til at lærere identifiserer aktuelle utfordringer i sin lærerhverdag med tanke på utvikling av egen undervisningspraksis. I tillegg håper vi studien kan inspirere til videre kvantitative og kvalitative forskningsprosjekter innen kroppsøving. English: This is a national survey on primary and secondary school in Norway, involving students (N = 3226), teachers (N = 139) and school leaders (N = 46) and their experience of physical education (PE).
The study shows that most students like being at school, and like PE very much. However, this decreases with increasing age. Furthermore, boys like PE better than girls. The content of PE focuses on ball games and fitness training. Dance and modern activities receive little attention. Traditional instructional methods dominate the subject. The study reveals challenges related to the wardrobe situation, particularly concerning noise and use of time. Students believe that their own effort is the most important factor in assessment.
Based on the findings, two themes are discussed: «The PE class», including content, teaching methods, swimming, assessment and the wardrobe situation. Followed by a discussion on «PE today and tomorrow» related to inclusive PE and lifelong movement joy.
The report can be relevant for teachers, student teachers, teacher educators, researcher and politicians for future development of PE. The study may also contribute for teachers to identify challenges in their own teaching and be of inspiration for developing their future teaching practice. We also hope the study can inspire for further research on PE, bot quantitative - as well as qualitative studies.