dc.contributor.author | Øyehaug, Anne Bergliot | |
dc.contributor.author | Holt, Anne | |
dc.date.accessioned | 2018-02-21T15:36:10Z | |
dc.date.available | 2018-02-21T15:36:10Z | |
dc.date.created | 2017-03-07T14:51:25Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.issn | 1504-4556 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2486263 | |
dc.description | This is an Open Access article published in NorDiNa. The article can be found on publisher's web page by following this link: https://www.journals.uio.no/index.php/nordina/index This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 License. | nb_NO |
dc.description.abstract | I denne studien undersøkes elevers bruk av metaforer i kreative tekster om kjemiske reaksjoner. I norsk skole har det etter innføring av læreplanen for kunnskapsløftet (LK06) vært fokus på de grunnleggende ferdighetene å kunne lese og uttrykke seg muntlig og skriftlig. Skriving i naturfag har i stor grad vært preget av at elevene svarer på oppgaver i læreboka og av avskrift fra ulike kilder (Solheim, Larsen, & Torvatn, 2010; Torvatn, 2008). Skriveoppdrag som utfordrer eleven til å uttrykke sin forståelse med egne ord kan se ut til å være lite utnyttet. Kreativ skriving er en slik skrivesjanger der elevene uttrykker seg med egne ord i et ikke-vitenskapelig språk, samtidig som et kriterium for skriveoppdraget er at teksten skal være faglig korrekt. I denne studien undersøkes mer spesifikt de metaforene som elever på 8. trinn bruker for å skape mening om begrepet kjemisk binding på submikroskopisk nivå. Forskningsspørsmålet er:
• Hvilke typer metaforer bruker elever om abstrakte begreper (kjemisk binding) i kreative tekster og hvordan kan disse metaforene gi informasjon om elevens forestillingsskjemaer og mentale modeller? | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.title | Bruk av metaforer om kjemiske bindinger i kreativ skriving | nb_NO |
dc.type | Journal article | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | |
dc.description.version | publishedVersion | nb_NO |
dc.source.volume | 13 | nb_NO |
dc.source.journal | NorDiNa : Nordic Studies in Science Education | nb_NO |
dc.source.issue | 2 | nb_NO |
dc.identifier.cristin | 1456385 | |
cristin.unitcode | 209,98,70,3 | |
cristin.unitname | Institutt for naturvitenskap og teknologi | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 0 | |