Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorØyehaug, Anne Bergliot
dc.contributor.authorHolt, Anne
dc.date.accessioned2018-02-21T15:36:10Z
dc.date.available2018-02-21T15:36:10Z
dc.date.created2017-03-07T14:51:25Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.issn1504-4556
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2486263
dc.descriptionThis is an Open Access article published in NorDiNa. The article can be found on publisher's web page by following this link: https://www.journals.uio.no/index.php/nordina/index This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 License.nb_NO
dc.description.abstractI denne studien undersøkes elevers bruk av metaforer i kreative tekster om kjemiske reaksjoner. I norsk skole har det etter innføring av læreplanen for kunnskapsløftet (LK06) vært fokus på de grunnleggende ferdighetene å kunne lese og uttrykke seg muntlig og skriftlig. Skriving i naturfag har i stor grad vært preget av at elevene svarer på oppgaver i læreboka og av avskrift fra ulike kilder (Solheim, Larsen, & Torvatn, 2010; Torvatn, 2008). Skriveoppdrag som utfordrer eleven til å uttrykke sin forståelse med egne ord kan se ut til å være lite utnyttet. Kreativ skriving er en slik skrivesjanger der elevene uttrykker seg med egne ord i et ikke-vitenskapelig språk, samtidig som et kriterium for skriveoppdraget er at teksten skal være faglig korrekt. I denne studien undersøkes mer spesifikt de metaforene som elever på 8. trinn bruker for å skape mening om begrepet kjemisk binding på submikroskopisk nivå. Forskningsspørsmålet er: • Hvilke typer metaforer bruker elever om abstrakte begreper (kjemisk binding) i kreative tekster og hvordan kan disse metaforene gi informasjon om elevens forestillingsskjemaer og mentale modeller?nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.titleBruk av metaforer om kjemiske bindinger i kreativ skrivingnb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewed
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.source.volume13nb_NO
dc.source.journalNorDiNa : Nordic Studies in Science Educationnb_NO
dc.source.issue2nb_NO
dc.identifier.cristin1456385
cristin.unitcode209,98,70,3
cristin.unitnameInstitutt for naturvitenskap og teknologi
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel