Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEllefsen, Live Weider
dc.date.accessioned2018-03-02T09:17:40Z
dc.date.available2018-03-02T09:17:40Z
dc.date.created2018-02-09T10:48:28Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationInFormation - Nordic Journal of Art and Research. 2017, 6 (1), 1-19.nb_NO
dc.identifier.issn1893-2479
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2488227
dc.descriptionThis is an Open Access article licenced under an Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) licence. The original article can be found on publisher's homepage by following this link: http://www.artandresearch.info/nb_NO
dc.description.abstractHøsten 2016 forelå rammeplanen Mangfold og fordypning (Norsk Kulturskoleråd, 2016), som erstatter tidligere retningsgivende planer for norske kulturskoler. Planverket søker å legge til rette for et større mangfold i utdanningstilbudet, bedre og bredere rekruttering, felles normer for faglig og pedagogisk kvalitet og felles forventninger om læringsutbytter og kompetanseoppnåelse. I denne artikkelen anlegges et diskursanalytisk perspektiv for å undersøke hvordan kunnskap og kompetanse forstås i det nye rammeplanverket, og hvilke diskurser som muliggjør disse forståelsene. Særskilt er det rammeplanens målsettinger og læringsutbyttebeskrivelser som blir underlagt systematisk analyse, med spesiell oppmerksomhet rettet mot kulturskolens musikkfag, og den grunnlagstenkningen om musikkfaglig kunnskap og kompetanse som kommer til uttrykk i fagplanen for musikk. Fire områder for diskursiv spenning og meningsforhandling blir utforsket. Disse er knyttet til musikkfaglig kunnskap forstått som 1) ytringskulturell kompetanse og ekspressiv interesse 2) fagferdigheter og dannelse 3) mangfold og/eller fordypning og 4) aktivt utøverskap og entreprenørskap.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectdiskursanalysenb_NO
dc.subjectkulturskolennb_NO
dc.subjectkunnskapsdiskursernb_NO
dc.subjectmusikalsk kompetansenb_NO
dc.subjectrammeplan for kulturskolennb_NO
dc.titleMusikalsk kompetanse som “mangfold og fordypning” Kunnskapsdiskurser i Rammeplan for kulturskolen.nb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.source.pagenumber1-19nb_NO
dc.source.volume6nb_NO
dc.source.journalInFormation - Nordic Journal of Art and Researchnb_NO
dc.source.issue1nb_NO
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.7577/information.v6i1.2542
dc.identifier.cristin1563543
cristin.unitcode209,98,70,2
cristin.unitnameInstitutt for kunstfag og informasjonsvitenskap
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal