dc.contributor.author | Finnstun, Carina Marie | |
dc.date.accessioned | 2018-04-17T13:22:32Z | |
dc.date.available | 2018-04-17T13:22:32Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2494531 | |
dc.description | Bacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2016. | nb_NO |
dc.description.abstract | Norsk:
Oppgaven baserer seg på problemstillingen: Hvordan kan man introdusere partikkelmodellen allerede på 4.trinn? I den forbindelse har jeg gjennomført et undervisningsopplegg om stoffer over 4 uker. Jeg har brukt spørreskjema, observasjon og intervju. Alle elevene i en klasse har besvart et spørreskjema i form av en tegning, denne er gjennomført før og etter undervisningsperioden. På bakgrunn av spørreskjema har jeg intervjuet tre elever. I løpet av perioden har jeg også foretatt observasjoner. Resultatene er drøftet opp mot relevant teori og viser at med varierte arbeidsmetoder, praktiske forsøk og gjentatte repetisjoner av begreper, trigges elevenes nysgjerrighet og skaper interesse. Elevenes kunnskap øker og skaper et grunnlag for videre læring. Det kommer frem av oppgaven, basert på resultatene, at det er mulig å introdusere partikkelmodellen for elever på 4.trinn. | nb_NO |
dc.description.abstract | English:
This task was based on the following issue: ''How can the particle model be introduced as early as in the 4th grade?''. In this context, I conducted a lesson on certain topics over a period of 4 weeks. I did questionnaires, observations and interviews on the students. All the students in a selected class have answered a questionnaire, given as a drawn model that they filled in, which is carried out before and after the 4 week period. On the basis of these questionnaires, I interviewed three students on this topic.
During this period I have also been doing observations on the students. The results have been discussed up against the relevant theory and revealed that with varied methods, practical experiments and repeated repetitions of concepts, triggered the students' curiosity and awoke their interest. The knowledge of the students increased and made a foundation for further learning. Experiences from this task, based on the results, states it is possible to introduce the particle model for students in the 4th grade. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.subject | GLU | nb_NO |
dc.subject | partikkelmodellen | nb_NO |
dc.subject | språk | nb_NO |
dc.title | Introduksjon av partikkelmodellen på 4.trinn. | nb_NO |
dc.title.alternative | Introduction of the particle model in the 4th grade. | nb_NO |
dc.type | Bachelor thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 47 | nb_NO |