Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJuven, Hilde
dc.date.accessioned2018-04-17T13:29:42Z
dc.date.available2018-04-17T13:29:42Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2494534
dc.descriptionBacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2016.nb_NO
dc.description.abstractNorsk: Temaet for denne bacheloroppgaven er skole-hjem samarbeid, og problemstillingen er ”Hvordan kan jeg som nyutdannet lærer legge til rette for samarbeid med foreldre?”. Skole-hjem samarbeid er helt avgjørende for at eleven skal få et best mulig lærings- og trivselsmiljø på skolen. Som lærer er man pliktig til å samarbeide med foreldrene til det beste for barnets utvikling. Det kreves mye arbeid for at et godt skole-hjem samarbeid skal finne sted, men når det først fungerer godt har det positiv betydning for både eleven, foreldrene og læreren. Å få til et godt foreldresamarbeid som nyutdannet lærer kan være utfordrende, da læreren ikke har erfaring å støtte seg på. Ved kvalitativ forskningsmetode har jeg intervjuet en rektor, en nyutdannet lærer og to foreldre som har belyst problemstillingen min. Viktige funn er at alle har forventninger til skole-hjem samarbeidet, og at det er viktig å avklare hvilke forventninger man har til hverandre. Videre ser vi ulike utfordringer rundt foreldre som har hatt en dårlig skolegang selv, og at det ikke alltid er like lett å bli enige med foreldrene om hva som er det beste for barnet. Resultatene viser at veiledningen som nyutdannede lærere har krav på, ikke ser ut til å fungere optimalt. I tillegg viser den nyutdannede læreren at det er ønske om mer vekt på foreldresamarbeid i praksisperioden, men det er det ikke lagt mer vekt på i den nye grunnskolelærerutdanningen for 1-7.trinn.nb_NO
dc.description.abstractEnglish: The theme of this bachelor thesis is school-home cooperation, and the main approach was "How can I as a newly qualified teacher facilitate collaboration with parents?". School-home cooperation is essential for the student to get the best possible learning and wellbeing environment at school. As a teacher, one is obliged to cooperate with the parents to the best interest of the child’s development. It requires a lot of work for a good school-home collaboration to take place, but once it works well, it has a positive impact on both the pupil, parents and teacher. Achieving a good cooperation with parents as a newly graduated teacher can be challenging when the teacher does not have experience to draw on. Using a qualitative research method, I interviewed a headmaster, a newly graduated teacher and two parents who have shed light on my main approach. One of my key findings are that everyone had expectations for school-home partnership and that it is important to clarify their expectations of each other. The results also showed that the guidance, which the newly graduated teachers are entitled to, did not function optimally. Furthermore, we see various challenges with parents who have had a bad experience with school themselves, and that it is not always easy to agree with the parents about what is best for the child. In addition, the informants showed a desire for more emphasis on cooperation with parents during internships at schools,but it is not an area of focus in the new educational plan for elementary school teacher for 1-7. grade.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectGLUnb_NO
dc.subjectforeldresamarbeidnb_NO
dc.subjectskole-hjem samarbeidnb_NO
dc.titleForeldresamarbeid.nb_NO
dc.title.alternativeParental cooperation.nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.source.pagenumber35nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel