dc.contributor.author | Olsen, Ulrikke Retzina Lystad | |
dc.date.accessioned | 2018-04-18T08:52:39Z | |
dc.date.available | 2018-04-18T08:52:39Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2494640 | |
dc.description | Bacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2016. | nb_NO |
dc.description.abstract | Norsk:
Denne oppgaven tar utgangspunk i hvordan en god relasjon til læreren kan virke inn på fosterbarnets identitetsutvikling. En lærer tilbringer flere timer daglig med fosterbarna og vil dermed ha stor betydning for deres identitetsutvikling. For å kunne bidra til en positiv identitetsutvikling er en god relasjon mellom lærer og barn i fosterhjem avgjørende. Denne relasjonen kan virke inn på barnets opplevelse av seg selv, faglig utvikling og ha betydning for livet de har foran seg.
Med utgangspunkt i dette har jeg valgt å se nærmere på hvordan denne relasjonen kan påvirke identitetsutviklingen til fosterbarnet. Ved bruk av kvalitativt metode har jeg intervjuet fire informanter, to lærere og to fostermødre. Deres uttalelser og oppgavens teoretiske forankring er med på å belyse og gi svar på oppgavens problemstilling; Hvordan kan en god relasjon mellom lærer og barn i fosterhjem bidra til identitetsutvikling? Studiet viser at en god relasjon mellom lærer og barn i fosterhjem kan være avgjørende for barnets utvikling. Oppgaven tar også for seg hvordan et velfungerende samarbeid mellom skole og hjem vil virke inn på lærerens mulighet til å forstå barnet, noe som er avgjørende for den gode relasjonen. | nb_NO |
dc.description.abstract | English:
This thesis is based on how a good relationship between a teacher and a child in foster care can affect the child’s identity development. A teacher spends several hours daily with the foster children, and will have a huge impact on their identity development. In order to contribute to a positive identity development, a good relationship between a teacher and child in foster care is essential. This relationship can affect a child's sense of self, academic development and have significance for the life they have ahead of them.
Based on this, I wanted to explore how this relationship could affect the foster child ’s identity. Using a qualitative method, I have interviewed two teachers and two foster mothers. Their statements and the thesis theoretical foundation will help clarify and answer the thesis statement; How can a good relationship between a teacher and a child in foster care contribute to identity development? This study shows that a good relationship between a teacher and a child in foster care can be crucial for the child development. The thesis also examines how a well-functioning cooperation between the school and the foster home will affect the teacher’s ability to understand the child, which is essential for developing a good relationship. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.subject | GLU | nb_NO |
dc.subject | skolen | nb_NO |
dc.subject | fosterbarn | nb_NO |
dc.subject | relasjoner | nb_NO |
dc.subject | lærer-elev-relasjoner | nb_NO |
dc.title | En kvalitativ studie med bruk av intervju. En trygg havn for barn i fosterhjem. | nb_NO |
dc.title.alternative | A safe harbour for children in foster care. | nb_NO |
dc.type | Bachelor thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 33 | nb_NO |