«… som det sidste levendegjørende, besjælende pust over skolens gjerning» – Dannelsestradisjoner i lærerutdanningen på Hamar
Original version
Syversen, E-M. (2017). «… som det sidste levendegjørende, besjælende pust over skolens gjerning» – Dannelsestradisjoner i lærerutdanningen på Hamar. I M. Løtveit (Red.), Tidssignaler: Lærerutdanningsfag i utvikling: Utdanning av lærere på Hamar - 150 år (s. 99-121). Vallset: Oplandske Bokforlag.Abstract
Denne artikkelen skal dreie seg om dannelsestradisjoner ved lærerutdanningen på Hamar. Artikkelen tar sikte på å kartlegge og rekonstruere karakteristiske trekk ved ulike dannelsestradisjoner som har preget, og selv blitt preget av, virksomheten på Hamar i ulike epoker fra starten i 1867 og fram til nyere tid. Til daglig fornemmes disse dannelsestradisjonene gjerne som noe som «sitter i veggene». Formålet med denne undersøkelsen er å få en større innsikt i og forståelse av de ulike dannelsestradisjonene ved å betrakte dem slik de framtrer under ulike historiske betingelser.