Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFaldet, Ann-Cathrin
dc.contributor.authorKnudsmoen, Hege
dc.contributor.authorNes, Kari
dc.date.accessioned2018-04-20T09:02:51Z
dc.date.available2018-04-20T09:02:51Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationFaldet, A-C., Knudsmoen, H. & Nes, K. (2017). Spesialpedagogikkens plass i lærerutdanningen – med Hamar som eksempel. I M. Løtveit (Red.), Tidssignaler: Lærerutdanningsfag i utvikling: Utdanning av lærere på Hamar - 150 år (s. 335-358). Vallset: Oplandske Bokforlag.nb_NO
dc.identifier.isbn9788275182515
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2495241
dc.description.abstractEtter at ideen om «en skole for alle» vant fram, har skolen fått en mer og mer heterogen elevgruppe. For å imøtekomme elevers rett til å få bruke sitt læringspotensial, uansett forutsetninger, trengs bred kompetanse i skolen, blant annet spesialpedagogisk kompetanse. Elever med funksjonsnedsettelser1 eller andre «særskilte behov» har ikke umiddelbart vært en del av fellesskolen. Kvalifiseringen for å arbeide med disse elevene har lenge foregått andre steder enn i lærerutdanningsinstitusjonene. Dette kapittelet har som hovedformål å diskutere spesialpedagogikk i lærerutdanningen, fra fagområdet kom inn i lærerutdanningen på 1960–70-tallet og fram til i dag. For å kunne studere dette kreves i tillegg til innsikt i det spesialpedagogiske feltet i lærerutdanningen, også kjennskap til reformer som har preget skolen. Hovedvekten i framstillingen legges på lærerutdanning for grunnskolen med vekt på utdanningen på Hamar. Vi kommer i liten grad til å berøre tiden før 1950-tallet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherOplandske Bokforlagnb_NO
dc.titleSpesialpedagogikkens plass i lærerutdanningen – med Hamar som eksempel.nb_NO
dc.typeChapternb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282nb_NO
dc.source.pagenumber335-358nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel