dc.contributor.author | Faldet, Ann-Cathrin | |
dc.contributor.author | Knudsmoen, Hege | |
dc.contributor.author | Nes, Kari | |
dc.date.accessioned | 2018-04-20T09:02:51Z | |
dc.date.available | 2018-04-20T09:02:51Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.citation | Faldet, A-C., Knudsmoen, H. & Nes, K. (2017). Spesialpedagogikkens plass i lærerutdanningen – med Hamar som eksempel. I M. Løtveit (Red.), Tidssignaler: Lærerutdanningsfag i utvikling: Utdanning av lærere på Hamar - 150 år (s. 335-358). Vallset: Oplandske Bokforlag. | nb_NO |
dc.identifier.isbn | 9788275182515 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2495241 | |
dc.description.abstract | Etter at ideen om «en skole for alle» vant fram, har skolen fått en mer og mer heterogen elevgruppe. For å imøtekomme elevers rett til å få bruke sitt læringspotensial, uansett forutsetninger, trengs bred kompetanse i skolen, blant annet spesialpedagogisk kompetanse. Elever med funksjonsnedsettelser1 eller andre «særskilte behov» har ikke umiddelbart vært en del av fellesskolen. Kvalifiseringen for å arbeide med disse elevene har lenge foregått andre steder enn i lærerutdanningsinstitusjonene.
Dette kapittelet har som hovedformål å diskutere spesialpedagogikk i lærerutdanningen, fra fagområdet kom inn i lærerutdanningen på 1960–70-tallet og fram til i dag. For å kunne studere dette kreves i tillegg til innsikt i det spesialpedagogiske feltet i lærerutdanningen, også kjennskap til reformer som har preget skolen. Hovedvekten i framstillingen legges på lærerutdanning for grunnskolen med vekt på utdanningen på Hamar. Vi kommer i liten grad til å berøre tiden før 1950-tallet. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Oplandske Bokforlag | nb_NO |
dc.title | Spesialpedagogikkens plass i lærerutdanningen – med Hamar som eksempel. | nb_NO |
dc.type | Chapter | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 335-358 | nb_NO |