Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGjesvold, Lars harald
dc.date.accessioned2018-04-24T08:26:00Z
dc.date.available2018-04-24T08:26:00Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2495602
dc.descriptionBacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2016.nb_NO
dc.description.abstractNorsk: Denne bacheloroppgaven handler om autoritativ lærerstil. Jeg forsøker å finne ut om lærerstiler med overvekt av varme, eller lærerstiler med overvekt av kontroll, kan resultere i færre forstyrrelser i undervisningen. Jeg gjør rede for relevant teori angående klasseledelse, der jeg henviser til Terje Ogden, Thomas Nordahl & Ole Hansen, og John Hattie. Metoden brukt i denne oppgaven er kvantitativ observasjon, og oppgaven er skrevet som en casestudie. Basert på et observasjonsskjema fra Utdanningsdirektoratet har jeg utformet et observasjonsskjema med tellbare hendelser. Jeg har observert tre andreklasselærere i tre norsktimer over en periode på tre uker. Jeg sammenlikner observasjonene med hver lærers plassering i Nordahls figur ”Dimensjoner i klasseledelse”, og finner sammenhenger som antyder at det kan lønne seg med en overvekt av varme for å unngå forstyrrelser i undervisningen. Dette er imidlertid en liten case-studie, og man bør unngå generaliseringer på bakgrunn av denne oppgaven.nb_NO
dc.description.abstractEnglish: This is a bachelor thesis on authoritative teaching styles. It sets out to investigate whether a teaching style governed by warmth, or a teaching style governed by control, results in fewer interruptions while teaching. I present relevant theories regarding classroom management, referring to Terje Ogden, Thomas Nordahl & Ole Hansen, and John Hattie. The method used in this thesis is a quantitative observation, and it is written as a case study. Based on an observation form from The Norwegian Directorate for Education and Training, I made an observation form with countable events. I observed three teachers in year 2, in three different Norwegian lessons over the course of three weeks. I compare the observations with each teacher’s placement in Nordahl’s figure “Dimensions within classroom management”, and find connections that imply that a teaching style governed by warmth results in fewer interruptions while teaching. However, since this is a small case study, avoid generalizations based on this thesis.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectGLUnb_NO
dc.subjectklasseledelsenb_NO
dc.subjectvarmenb_NO
dc.subjectkontrollnb_NO
dc.titleÅ være snill eller å være streng?nb_NO
dc.title.alternativeBeing nice or being strict?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.source.pagenumber35nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel