Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLarsen, Heidi Merete Wangen
dc.date.accessioned2018-04-24T08:44:45Z
dc.date.available2018-04-24T08:44:45Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2495610
dc.descriptionBacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2016.nb_NO
dc.description.abstractNorsk: Temaet for denne bacheloroppgaven er lesing på 4. trinn i flerkulturelle klasser. Problemstillingen er ”hvordan arbeider lærerne for å øke elevenes lesekompetanse på 4. trinn i to flerkulturelle klasser på Østlandet”. I oppgaven har jeg redegjort for hvordan lærerne på 4. trinn arbeider med leseopplæring i to ulike klasser, der det er en høy andel tospråklige elever. For å besvare min problemstilling har jeg gjennomført to semistrukturerte intervjuer med fire leselærere på 4. trinn på to ulike skoler, nærmere bestemt et fokusgruppeintervju med tre informanter og et enkeltintervju med en informant. Resultatene viser at leselærerne har fokus på leseforståelse og begrepslæring i leseopplæringen. De rapporterer om at de flerspråklige elevene i begge klasser har avkodingsferdigheten på plass, men at mangler forståelsen. Leselærerne i den ene klassen trekker frem klassestørrelse som en positiv faktor i arbeidet med ønsket leseopplæring. De mener de har nok ressurser til å få dekket alle elevenes behov når det gjelder tilpasset opplæring. I motsetning til den andre leselæreren i den andre klassen som trekker frem at klassen er for stor, slik at det gjør arbeidet vanskelig med å tilpasse til hver enkelt elev vanskelig. Likevel tyder det på at det arbeides for en inkludering av alle elevene, uansett om elevene er flerspråklige.nb_NO
dc.description.abstractEnglish: The theme of this bachelor thesis is literacy education in the fourth grade in two multicultural classes. The issue is “how do the teachers increase the pupils reading skills in the fourth grade in two multicultural classes in Eastern Norway”. In the thesis I reflect upon how teachers in two different fourth grades work with literacy, where there is a high amount of bilingual pupils. To answer the issue, I have conducted two semi-structured interviews with four reading teachers in the fourth grade at two different schools, i.e. a focus group interview with three informants and one single interview with one informant. The results show that reading teachers focus on reading comprehension and conceptual learning in the literacy education. They report that the bilingual pupils in both classes have the decoding skills in place, but lack understanding. The reading teachers in one of the two classes highlight the class size as a positive factor in the required literacy education. They mention that they have enough resources to do adapted education for all pupils. Unlike the other class, where the reading teacher say that the class is too big, and that makes it difficult to work with adapted education. Yet the study indicates that the teachers work for inclusion of all pupils, irrespective of them being bilingual or not.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectGLUnb_NO
dc.subjecttospråkligenb_NO
dc.subjectelevernb_NO
dc.subjectleseopplæringnb_NO
dc.subjecttilpasset opplæringnb_NO
dc.subjectklassestørrelsenb_NO
dc.titleLeseopplæring før mellomtrinnet. Hvordan arbeider leselærere med lesing på 4. trinn i to flerkulturelle klasser på Østlandet.nb_NO
dc.title.alternativeLiteracy education before the intermediate stage. How do reading teachers work with reading in fourth grade in two multicultural classes in Eastern Norway.nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.source.pagenumber32nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel