dc.contributor.author | Lahlum, Julie | |
dc.date.accessioned | 2018-04-26T11:03:12Z | |
dc.date.available | 2018-04-26T11:03:12Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2496108 | |
dc.description | Bacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2016. | nb_NO |
dc.description.abstract | Norsk:
Elevene har rett på en opplæring som er tilpasset deres evner og forutsetninger, og prinsippet om tilpasset opplæring skal hjelpe elevene til å realisere sitt faglige og sosiale potensiale. I dagens skole er det mange elever som ikke gjennomfører grunnskole og videregående opplæring, noe som indikerer at vi bør vi undersøke hvordan prinsippet for tilpasset opplæring gjennomføres i skolehverdagen. Opplæringen skal også skje i samarbeid med hjemmet. Allikevel er det mange foreldre og lærere som uttrykker misnøye over samarbeidet, og skoler etterlyser veiledning på hvordan man bør til rette legge for et godt samarbeid med hjemmet. Jeg har intervjuet 3 lærere om hvordan de arbeider med tilpasset opplæring og samarbeid med hjemmet i hverdagen. Den smale tilnærmingen ser ut til å dominere, og elevens nærmeste utviklingssone kartlegges i liten grad. Samarbeidet med hjemmet ser ut til å preges av informasjonsutveksling. Erfaringsbasert kunnskap ser ut til å dominere lærernes arbeidshverdag. | nb_NO |
dc.description.abstract | English:
Students have the right to an education that provides equal opportunities, regardless of their abilities and aptitudes. Still there´s a lot of students who doesn´t finish high school, and this indicates that we should investigate closer how teachers plan for equity in education. The law states that home-school cooperation is an important part of the education plan, but many teachers and parents express challenges as to how to provide and succeed with a productive cooperation that supports the students learning outcome. In my study I have interviewed 3 teachers, both on how they plan for equity in education, and provide for home-school cooperation. When it comes to equity of education the individual focus seems to dominate, and the education is not necessarily based on the zone of proximal development. The home-school cooperation seems to be impressed by exchanging information. The teachers’ knowledge seems to be based on their daily experience. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.subject | GLU | nb_NO |
dc.subject | tilpasset opplæring | nb_NO |
dc.subject | skole-hjem samarbeid | nb_NO |
dc.subject | utviklingssoner | nb_NO |
dc.title | Tilpasset opplæring og samarbeid skole-hjem. | nb_NO |
dc.title.alternative | Equity in education for all and home-school cooperation. | nb_NO |
dc.type | Bachelor thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 41 | nb_NO |