Show simple item record

dc.contributor.authorØyen, Frale
dc.date.accessioned2018-05-23T08:35:08Z
dc.date.available2018-05-23T08:35:08Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2498814
dc.descriptionMaster in digital communication and culture, 2017.nb_NO
dc.description.abstractEnglish: News producers are looking to new media technologies like 360-degree video to capture the imagination of the consumers and re-engage them in news. The last two years have seen a growing number of media outlets use spherical (360-degree) video in their work. A leader in the field is the New York Times, which released its first 360 production, “The Displaced,” in November 2015. As with all 360 works, “The Displaced” can be viewed on a mobile – with or with a virtual reality headset. It also can be viewed on other mobile devices like a computer or an iPad. Spherical (360-degree) video often is described as the “gateway to virtual reality.” The technology allows viewers to navigate the scene by moving their mobile around or, if they are using a virtual reality headset, by swinging their head from side to side. Those viewing the work on a computer, however, must click and grab onto the screen to navigate. The advocates of 360 video point to the technology´s inherent ability to allow viewers to experience the news firsthand hand by placing them on site. But is this really the case and if so, is this reason enough to use 360 technology in news? The news producers think so but there is little research available that addresses the consumers´ thoughts on the matter. This master´s thesis is an attempt to redress the issue. The overall aim of this research is to present the consumers´ perspective of 360 news. A basic qualitative study, which is exploratory in nature, was conducted to obtain the information needed to understand and conceptualize the consumers´ experience and their thoughts about the media´s use of 360 technology. The study bases its empirical findings on in-depth interviews and the analysis of viewers´ comments posted on the Internet. Nine participants took part in this study. Each were asked to watch a 360 report and to discuss the experience. The results of the research indicate that watching the news in 360 engaged and empowered the viewer. The participants in this study indicated that they did not just observe the action. They took part in it. They felt as if they were there and that they had control over their viewing experience. Their ability to obtain the information firsthand, they say, gave them a deeper understanding of the issue – one that they would not have received from traditional media. The use of 360 technology also made the work more engaging and transparent.nb_NO
dc.description.abstractNorsk: Nyhetsprodusenter er hele tiden på leting etter ny teknologi for å fange publikums interesse og fantasi. Flere mediebedrifter har funnet at 360-grader (sfærisk) video engasjerer publikum og representerer noe helt nytt innen mediadistribusjon. De siste to årene har blitt sett et økende antall 360-grader videoer distribuert via mobiltelefonteknologi. New York Times var blant de første som tok i bruk 360-video i reportasjene sine. De produserte “The Displaced” i november 2015. Som alle 360-grader produksjoner, kan “The Displaced” vises på mobil – med eller uten brukt av VR-briller. Den også kan bli sett på ved bruk av datamaskin. Sfærisk (360-grader) video beskrives ofte som “inngangsporten til virtuell virkelighet.” Teknologien gjør det mulig for publikum å navigere på “innsiden” av reportasjene ved å bevege mobilen opp og ned eller til siden. De som bruker VR-briller navigerer ved å bevege hodet. De som ser på reportasjen på en datamaskin må imidlertid bruke PC mus eller tastatur til å navigere på innsiden av reportasjen. Tilhengere av 360-video peker på teknologiens iboende evne til å la publikum oppleve førstehåndsnyheter og reportasjer ved å plassere dem på innsiden av reportasjen. Men er dette virkelig tilfelle, og er det i så fall grunn nok til å bruke 360-teknologi i nyheter? Nyhetsprodusenter er sikre, men det er gjort lite forskning på området og lite har blitt gjort med tanke på hvordan publikum opplever bruken av 360-video. Denne masteroppgaven er et forsøk på å belyse dette. Mitt overordnede mål med denne oppgaven er å presentere publikumsperspektiv på 360-video. Jeg tok i bruk kvalitativ metode gjennom utforskende, individuelle dybdeintervjuer. Jeg har også analysert kommentarer om 360-video som har blitt lagt ut på kommentarfeltet på Internett. Ni informanter er med i denne studien. De ble bedt om å se på en 4-11 minutters 360-videoreportasje og deretter forklare hva de opplevde. Mitt hovedmål er å forstå og konseptualisere publikums opplevelse av 360-video. Resultatene av forskningen min viser at informantene blir engasjert og myndiggjort ved å se nyheter i 360 grader. De ni informantene indikerte at de ikke bare observerte reportasjene, men de deltok i dem. De ble en del av handlingen, samtidig som de kunne kontrollere opplevelsen sin. Informantene får førstehåndsinformasjon som gir dem en dypere forståelse av problemet – noe som de ikke ville ha fått gjennom tradisjonelle medier som TV og avis. Bruken av 360-teknologi gjorde også reportasjen mer engasjerende og gjennomsiktig, ifølge informantene.nb_NO
dc.language.isoengnb_NO
dc.titleEngaged and Empowered — A qualitative research of the consumers´ experience of 360-degree newsnb_NO
dc.title.alternativeEngasjert og Myndiggjort — En kvalitativ undersøkelse av hvordan konsumentene opplever 360° nyheternb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber139nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record