Bruk av vurdering for læring, med fokus på både faglig og sosial læring hos elever.
Bachelor thesis
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2505339Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSammendrag
Norsk:
I denne oppgaven har jeg valgt å ta for meg temaet vurdering, hvor jeg har fokus på både faglig og sosial læring. Dette er blitt et økende tema dagens skoledebatt, som har gitt et økt fokus på å gi elever veiledning med henblikk på arbeidet de utfører. Problemstillingen jeg har tatt for meg lyder som følger: Hvordan bruker lærere vurdering for læring for både faglig og sosial læring hos elevene?
Vurdering for læring viser til at elevene i større grad som vite hvor de ligger i forhold til kompetansemålene i LK06, samt et større fokus på elevmedvirkning og elevinkludering. Elevene bør ha mulighet til å vurdere eget og medelevers arbeid. Engelsk:
In this task I chose to write about assessment for learning, where I focus on both academic and social learning. This is becoming an important topic in today’s school, where the focus is on giving the pupils feedback in context of their work. My approach to this topic is as follows: How do teachers use assessment for both academic and social learning for pupils?
Assessment for learning shows that the pupils to a greater extent know where they are in relation to the competence aims in LK06, and a greater focus on pupils participation and inclusion. Pupils should have the opportunity to evaluate their own and their classmates work.
Beskrivelse
Bacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2018.