Laryngeal physiology and terminology in CCM singing. A thesis investigating research on the underlying laryngeal physiology of CCM singing techniques, and experiences of teaching CCM genres to adolescents.
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2567854Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSammendrag
English:
As a singing teacher, one may find that thorough and consistent descriptions of the laryngeal physiology underlying various CCM singing techniques are hard to come by. Books, blogs and magazines concerned with such issues seldom include exhaustive accounts of how the laryngeal structures and muscles are used on a detailed level, and the applied terminology regarding various types of voice production varies greatly.
The two research questions of this study focus on the terminology and laryngeal physiology of healthy and stylistically correct CCM singing techniques, and on how to teach such CCM singing techniques to adolescents, respectively. The former question is explored through a thorough document analysis of peer-reviewed articles and books on the topic. The latter is investigated through semi-structured qualitative interviews with four singing teachers sharing their experiences of teaching CCM singing techniques to 15- to 20-year-olds.
The findings include descriptions of how the laryngeal musculature and other structures engage in various types of voice production, with a particular emphasis on the issue of voice registers. Due to the inconsistent use of terminology in the field, specific guidelines regarding English terms are suggested, and two Norwegian terms are proposed (randmiks and fullmiks). Aspects specifically relevant to the teaching of 15- to 20-year-olds are presented in the interview findings, which highlight issues such as basic technique and vocal health.
The findings in this thesis may be employed as a basis for further development of our understanding of CCM voice production. Norsk:
Som sangpedagog kan det være vanskelig å finne grundige og konsistente beskrivelser av stemmefysiologien som er knyttet til ulike sangteknikker i CCM/rytmiske sjangere. Bøker, blogger og blader som tar for seg disse temaene inneholder sjelden uttømmende og detaljerte redegjørelser for hvordan ulike strukturer og muskler i strupen fungerer, og terminologien tilknyttet ulike typer stemmebruk varierer.
Studiens to forskningsspørsmål fokuserer henholdsvis på terminologi og stemmefysiologi knyttet til sunn, hensiktsmessig og stilistisk korrekt stemmebruk i CCM/rytmisk sang, samt hvordan undervise ungdommer i rytmiske sjangere. Det første forskningsspørsmålet utforskes ved en omfattende dokumentanalyse av fagfellevurderte artikler og bøker skrevet om emnet, og det andre spørsmålet besvares gjennom en intervjuundersøkelse der fire sanglærere som har erfaring fra å undervise ungdommer i alderen 15 til 20 år deltar.
Funnene i denne studien viser hvordan strupehodets ulike bestanddeler fungerer i forskjellige typer stemmebruk, og det er lagt vekt på å beskrive forhold som har relevans for forståelsen av stemmens ulike registre. Med utgangspunkt i den inkonsistente bruken av terminologien på området, foreslås det konkrete retningslinjer for hva som bør ligge til grunn for eventuelle valg når det gjelder den engelske terminologien, samt inkorporering av to norske begreper, randmiks og fullmiks. Når det gjelder undervisning av 15 til 20-åringer i CCM/rytmiske sjangere vektlegges temaer som grunnleggende sangteknikk og stemmehelse.
Funnene i denne masteroppgaven kan brukes som basis i videreutviklingen av en forståelse for særegenhetene ved CCM/rytmisk stemmeproduksjon.
Beskrivelse
Mastergradsoppgave i kultur- og språkfagenes didaktikk, Høgskolen i Innlandet, 2018.