Pedagogisk samarbeid mellom tospråklig lærer og klasselærer- En kvalitativ undersøkelse av praksisfeltets forståelse av tospråklig lærerens rolle og samarbeid med klasselærer
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2568051Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne masteroppgaven vil jeg presentere resultater ut fra studien om det pedagogiske
samarbeidet mellom klasselærere og tospråklige lærere. Formålet med oppgaven er å belyse
hvordan det pedagogiske samarbeidet mellom tospråklige lærere og klasselærere fungerer, og
hvilke utfordringer dette samarbeidet møter.
Hovedfunnene viser at tospråklige lærere har en viktig rolle både for minoritetsspråklige elever
og klasselærer. Klasselærerne i undersøkelsen ga utrykk for at de som hadde tilbud om tospråklig
opplæring hadde bedre resultater enn de som ikke hadde det. Både klasselærerne og tospråklige
lærere ønsket seg mer tid til samarbeid, men det var forbundet med mange utfordringer. Funnene
i studien viser at samarbeidet ikke fungerte tilfredsstillende nok mellom tospråklige lærere og
klasselærere.
Utfordringene var uklare rammer for pedagogisk samarbeid, begrenset tid, manglende ressurser i
form av personelle og manglende tilpasset undervisningsmateriell for tospråklig opplæring.
Skolens målsetting, læringsplakaten LK 06 understrekker at alle elever har rett til tilpasset
opplæring. Det gjelder også minoritetsspråklige elever. Formålet er at undervisningen skal utvikle
elevenes potensiale i fag og sosialt for å få en bedre utvikling og inkludering. Funnene viser at
både tospråklige lærere og klasselærere er engasjerte og interesserte i at undervisningen for
minoritetsspråklige elever skal være så god som mulig, men forutsetningene for et godt
samarbeid var ikke tilfredsstillende.
Det vises i undersøkelsen at alle lærerne manglet kvalitativ tid til samarbeid. Forutsetningene for
å få til en bedring er å vurdere alle aktører i systemet. Informantene understreket at rektor,
kommune og skolepolitikere kan være avgjørende for at det pedagogiske samarbeidet for
minoritetsspråklige elever fungerer bedre. Dette var ikke målet for undersøkelsen men
informantene ga utrykk for at dette var viktig å belyse fordi det berørte samarbeidet mellom
klasselærer og tospråklig lærer. Det kreves videre forskning på dette temaet.
Det viktigste funnet i denne studien viser at samarbeidet mellom tospråklig lærer og klasselærer
har en viktig rolle for at minoritetsspråklige elever kan lykkes på skolen og ute i samfunnet.