Master i spesialpedagogikk deltid MASPE
Recent Submissions
-
Homo Cognitio i kunnskapssamfunnet - En kritisk realistisk autoetnografi om kunnskapsnærvær og personlig kompetanse
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er en autoetnografisk oppgave om det å være et kunnskapsmenneske i et kunnskapssamfunn og hvordan dette kan forringe den personlige kompetansen. Den utforsker hvilke mekanismer som kan ligge til grunn ... -
Kan jeg få vann?: En litteraturgjennomgang om pragmatisk språk hos barn med autismespekterforstyrrelse.
(Master thesis, 2024)Denne litteraturstudien handler om pragmatiske språkferdigheter hos barn med autismespekterforstyrrelse (ASF). Pragmatikk viser til språk i bruk. Språk og kommunikasjon regnes som en av tre hovedområder hvor mennesker med ... -
Tegn på dysleksi i det tidlige utdanningsløpet
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven utforsker hvordan tidlig innsats i barnehagen og skolen kan identifisere og støtte barn i risiko for dysleksi. Gjennom kvalitative intervjuer med pedagoger kartlegges tidlige tegn på dysleksi, effektive ... -
Mobbeforebygging i et fellesskapsperspektiv i begynneropplæringens 1. og 2. trinn
(Master thesis, 2024)Sammendrag Denne studien handler om mobbeforebygging sett ut fra et felleskapsperspektiv i begynneropplæringens to første trinn. Jeg har gjennomført en kvalitativ studie med semistrukturerte intervjuer som metode, med ... -
Barnets beste og barns medvirkning - en forståelse innenfra
(Master thesis, 2024)Dette forskningsprosjektet baserer seg på en kvalitativ intervjustudie med tre pedagogiske psykologiske rådgivere. Med mål om å få innsikt i deres arbeid med sakkyndighetsvurdering og kompleksiteten som ligger bak. I denne ... -
Inkluderende fellesskap for minoritetsspråklige elever med spesialpedagogiske behov i skolen.
(Master thesis, 2024)Denne studiens utgangspunkt er minoritetsspråklige elever med spesialpedagogiske behovs opplevelse av inkludering. Den handler om hvordan minoritetsspråklige ungdomsskoleelever erfarer og opplever å være en del av et ... -
Foreldreperspektiv på spesialpedagogisk foreldrerådgivning
(Master thesis, 2024)Sammendrag Tittel: Foreldreperspektiv på spesialpedagogisk foreldrerådgivning Problemstilling: «Hvordan blir foreldre til barn med nedsatt funksjonsevne ivaretatt gjennom foreldrerådgivning tilknyttet barnets ... -
«Jeg ser deg. Jeg er interessert i det du er, og det du liker» En kvalitativ studie av tre ungdomsskolelæreres erfaring med relasjonsarbeid og anerkjennelse av elever som har nevroutviklingsforstyrrelser
(Master thesis, 2024)Sammendrag Studiets formål er å undersøke ungdomsskolelæreres erfaring i arbeid med elever med nevroutviklingsforstyrrelser. Oppgaven er avgrenset til å ha fokus på identifisering av begrepet anerkjennelse og relasjonsbygging ... -
«…skolen vet allikevel ikke hva slags barn de får før langt ut på høsten.» -En kvalitativ undersøkelse om kategorisering i barnehage, og overgang til skole
(Master thesis, 2024)Dette er en masteroppgave i spesialpedagogikk. Oppgaven handler om kategorisering i barnehagen, og hvordan kategoriene brukes i overgangen mellom barnehage og skole. Tematikken er undersøkt gjennom følgende problemstilling: ... -
Inkluderende arbeidsliv for utviklingshemmede
(Master thesis, 2024)Sammendraget tar for seg oppgavens bakgrunn, som dreier seg om å øke kunnskap om inkludering og dens relevans for alle individer, slik det kommer frem av Meld. St. 45 (2012-2013). Selv om prinsippet om likeverd og frihet ... -
Spesialpedagogisk anerkjennelse i og av barnelitteraturen – et eksempel med et urolig barn i Lønneberget og et fagmiljø på Lillehammer med en opprørsk fortid
(Master thesis, 2024)I denne oppgaven har jeg undersøkt det spesialpedagogiske kunnskapspotensialet som er å finne i barnelitteraturen ved å analysere Emil-bøkene av Astrid Lindgren i lys av Anne-Lise Løvlie Schibbye og Elisabeth Løvlies ... -
Den uvurderlige lærer-elev-relasjonen: en litteraturstudie av lærerens betydning i møte med innagerende atferd
(Master thesis, 2024)Denne studien tar for seg innagerende atferd og dens sammenheng med lærer-elev-relasjonen ut fra et sosialkonstruktivistisk vitenskapsperspektiv. For å komme nærmere et svar på hvilken betydning lærer-elev-relasjonen har ... -
Foreldres opplevelse av samarbeid med kontaktlærere i grunnskolen
(Master thesis, 2024)Sammendrag Tittel: Foreldres opplevelse av samarbeid med kontaktlærere Problemstilling: Hvordan opplever foreldre av barn med spesielle behov samarbeidet med barnets kontaktlærer? Metode: Datamaterialet er samlet inn ved ... -
Elevperspektiv på voksenstyrt medvirkning: om elevers opplevelser og erfaringer i utredningsprosessen av lese- og skrivevansker.
(Master thesis, 2024)Bakgrunnen for denne masterstudien startet med en interesse for arbeidet med medvirkning i min stilling som pedagog i barnebolig. Medvirkning er et begrep som er mye diskutert innen helsesektoren, men også ellers i samfunnet. ... -
Læreres forståelse av elever med utviklingsmessige språkforstyrrelser
(Master thesis, 2024)Beskrivelser er en naturlig del av menneskets hverdag. Gjennom beskrivelser kan vi sette ord på det vi ser og opplever, og det hjelper oss til å forstå både oss selv og verden rundt oss. Ved å bruke Ian Hackings teori om ... -
Idèanalyse av tekstmaterialet for interessekartlegging.
(Master thesis, 2024)Med idèanalyse som metode undersøker denne oppgaven hvordan spesialpedagogiske ideer kommer til uttrykk i tekstmaterialet for interessekartlegging. Ideene analyseres i lys av et teoretisk rammeverk hvor tolkninger søker å ... -
Samarbeid på tvers: PP-rådgiveres perspektiver på tverrfaglig samarbeid i skolen
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven tar jeg for meg erfaringene PP-rådgivere har med tverrfaglig samarbeid med skolen. Sentrale temaer i oppgaven vil være tverrfaglig samarbeid og kommunikasjon. For å få flere perspektiver rundt ... -
Vi møtes i bobla! En kvalitativ studie av hvordan tre musikkterapeuter bruker og opplever musikken som et spesialpedagogisk verktøy for å fremme trygge relasjoner, språk og kommunikative ferdigheter hos elever med autismespekterdiagnose
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er en kvalitativ intervju - og observasjonsstudie av tre musikkterapeuter som jobber ved spesialpedagogiske grunnskoleenheter. Hensikten med studien har vært å undersøke musikkterapeutenes erfaringer, ... -
"Vi skal alle samme vei" en kvalitativ studie om tilrettelegging for dysleksi.
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er en kvalitativ undersøkelse for å finne svar på problemstillingen: Hvordan tilrettelegger lærere på mellomtrinn for elever med dysleksi for å bygge opp og opprettholde deres læringsmotivasjon? Formålet ... -
Hvordan opplever lærere å tilrettelegge og gjennomføre et opplæringstilbud for elever med autismespekterforstyrrelser innenfor skolens inkluderende fellesskap? En kvalitativ studie med bruk av narrativ.
(Master thesis, 2024)Sammendrag I denne studien har det blitt forsket på problemstillingen «Hvordan opplever lærere å tilrettelegge og gjennomføre et opplæringstilbud for elever med autismespekterforstyrrelser innenfor skolens inkluderende ...