Blar i Master i realfagenes didaktikk heltid M2REALH på emneord "MREAL"
Viser treff 1-7 av 7
-
Begrepsforståelse i begynneropplæringen i naturfag
(Master thesis, 2018)Norsk: Mange elever sliter i naturfag og blir hengende etter. Dette gjelder særlig minoritetselever som har utfordringer med det språklige. Økt fokus på elevers prestasjoner har ført til at språklig opplæring vektlegges ... -
Dialogen mellom lærer og elev i utforskende naturfag
(Master thesis, 2018)Norsk: Denne masteroppgaven er et kvalitativt studie som handler om hvordan man kan skape lærbare situasjoner gjennom dialoger i utforskende naturfagundervisning. I tillegg studerer jeg hvilke faser av utforskningen læreren ... -
Elevers tanker om naturvitenskapens egenart
(Master thesis, 2018)Norsk: Denne masteroppgaven handler om hvilke tanker elever uttrykker om naturvitenskapens egenart. I formålet for faget i læreplan i naturfag (Utdanningsdirektoratet, 2013a) er det beskrevet at elevene gjennom undervisning ... -
En casestudie av fire videregående elevers kunnskaper om lineære funksjoner i arbeid med Geogebra
(Master thesis, 2018)Norsk: Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie (casestudie innenfor et fenomenologisk perspektiv) som har studert fire videregående elever i arbeid med lineære funksjoner. Studiet har sett på hvilke kunnskaper elevene ... -
Experiences of mathematical relevance in project-based education among selected youths between 14-and-15-year-olds in Norway
(Master thesis, 2021)The LK20 curriculum emphasizes three interdisciplinary themes which lend themselves well to project-based learning (PBL). Attempting to determine what makes such a project mathematically relevant, this study looks at the ... -
På vei mot en mer bærekraftig framtid? Bærekraft, systemforståelse og naturfagkompetanse i gjeldende og kommende læreplanverk
(Master thesis, 2020)Norsk: Dette er en masteroppgave i realfagenes didaktikk ved Høgskolen i Innlandet. Gjennom forskningsarbeidet har jeg ønsket å finne ut hvordan bærekraftig utvikling kommer til uttrykk i Læreplanverket for kunnskapsløftet ... -
Skrive for å forstå? En studie av elevers metaforer i kreative tekster om faseoverganger.
(Master thesis, 2018)Norsk: Denne masteroppgaven handler om kreativ skriving i naturfag og potensialet kreativ skriving kan ha med tanke på å få et innblikk i elevenes forståelse og mentale modeller. Det naturfaglige temaet i oppgaven er ...