Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHellstrand, Julie Lie
dc.date.accessioned2018-10-26T11:54:53Z
dc.date.available2018-10-26T11:54:53Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2569786
dc.descriptionMastergradsoppgave i realfagenes didaktikk, Høgskolen i Innlandet, 2018.nb_NO
dc.description.abstractNorsk: Denne masteroppgaven handler om kreativ skriving i naturfag og potensialet kreativ skriving kan ha med tanke på å få et innblikk i elevenes forståelse og mentale modeller. Det naturfaglige temaet i oppgaven er vannets faseoverganger og partikkelmodellen. Oppgavens første problemstilling har undersøkt hvilke konseptuelle metaforer elevene bruker i sine beskrivelser av vannets faseoverganger på submikroskopisk nivå og hvordan sammenhengen mellom elevenes kreative tekster og den tilbudte undervisningen er. Den andre problemstillingen har sett på hvordan og hva elevenes metaforer kan si om elevenes mentale modeller. Denne studien er en kvalitativ casestudie som både baserer seg på dokumentasjon av undervisningen som elevene fikk i forkant av skriveoppdraget, og på tekstanalyse av 20 kreative tekster skrevet av elever på 7.trinn. Undervisningssekvensen besto hovedsakelig av en samtaledel knyttet til vannets faseoverganger, en animasjon av vannpartiklenes og en dramatiseringssekvens. Tekstanalysen fokuserte på elevenes konseptuelle metaforer og kategorisert de som stedsorienterte metaforer eller objektorienterte metaforer. Denne studien viser at elevene danner mening om vannets faseoverganger og partikkelmodellen gjennom bruk av ulike konseptuelle metaforer. Dette er også i tråd med annen forskning gjort på feltet, av blant annet Lancor (2015), Hedberg, Haglund og Jeppson (2015) og Holt og Øyehaug (2017). Stedsorienterte hendelsesstrukturer er den dominerende typen konseptuelle metaforer som denne elevgruppen bruker. Dette kan tolkes ut ifra de kroppslige erfaringene elevene har fått fra tidligere sensoriske og fysiske opplevelser (Lakoff & Johnson, 1999) og fra undervisningen hvor de blant annet identifiserte seg med vannpartikler (Scherr et al., 2013). Resultatene viser også at den dominerende undergruppen til stedsorienterte metaforer; metaforer som uttrykker bevegelse i rommet er verb. Bruken av verb kan gjøre det lettere for elevene å tilnærme seg det vitenskapelige innholdet, fordi de bruker verb som omtaler kjente prosesser og handlinger (Cameron, 2002). Denne studien viser også hvordan kreative tekster og elevenes metaforer kan være en vei inn til elevenes mentale modeller, samt hvordan metaforene kan avdekke elevenes forståelse for vannpartiklenes bevegelse og plassering gjennom faseovergangene smelting og fordamping.nb_NO
dc.description.abstractEnglish: This master-thesis is about creative writing in science and the potential of creative writing. The first issue of the assignment is about which conceptual metaphors pupils use in their descriptions of the water phase transitions on submicroscopic level and how the relationship is between the pupils' creative texts and the teaching they got before they answered the writing assignment. The second issue looks at how and what the students' metaphors can say about the students' mental models. This study is a qualitative case study. It is based on documentation of the teaching that the students received before they answered the writing assignment and on a textual analysis of 20 creative texts written by pupils who were 13 years old. The teaching sequence consisted mainly of a discussion section related to the phase transitions of water, an animation of the water particles and a sequence where the pupils dramatized the water particles. The conceptual metaphors were identified and sorted into two main categories; location-event-structure conceptual metaphor and object event-structure conceptual metaphors. The results show that students make sense of the water phase transitions and the particle model using different conceptual metaphors. Results also show that most metaphors can be categorized as location event-structure conceptual metaphors. Embodied concepts and everyday language rooted in senso-motoric experiences from students’ daily life seem to play a central role when the pupils attempt to make meaning of the abstract concept phase transition within a creative writing context (Lakoff & Johnson, 1999; Scherr et al., 2013). This study also shows how creative writing and pupils' metaphors can be a way into the pupils' mental models. Creative writing tasks in science may have an unutilized potential for both uncovering and developing understanding of abstract phenomena on sub-microscopic level, such as phase transitions.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectMREALnb_NO
dc.subjectkreativ skrivingnb_NO
dc.subjectnaturfagnb_NO
dc.titleSkrive for å forstå? En studie av elevers metaforer i kreative tekster om faseoverganger.nb_NO
dc.title.alternativeWriting for understanding. A study of students' metaphors in creative texts about phase transition.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400nb_NO
dc.source.pagenumber85nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel