Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEriksen, Charlotte Myking
dc.date.accessioned2018-10-31T10:12:26Z
dc.date.available2018-10-31T10:12:26Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2570328
dc.descriptionMastergradsoppgave i tilpasset opplæring, Høgskolen i Innlandet, 2018.nb_NO
dc.description.abstractNorsk: Denne casestudien har undersøkt hvordan fenomenet skolevegring oppleves av en elev med skolevegring, hans foresatt og en ansatt ved skolen. Undersøkelsens formål var å se på hva skolen kan gjøre for å forebygge skolevegring og fremme god psykisk helse hos elevene. For å finne ut dette ble det foretatt intervjuer av elev, foresatt og en representant fra skolen, samt av elevens LOS-veileder. Hvordan skolevegring oppleves, handler mye om hvordan skolen og eventuelle hjelpeinstanser håndterer skolevegringen. Intervjuene har derfor omhandlet både opplevelse og håndtering. Videre ble det sett på hvordan skolevegring kan påvirke elevens identitetsdannelse. Hovedfunnene viser at eleven opplever å ha svært lite kontakt med læreren sin når han selv ikke er på skolen, noe som savnes fra elevens side. Videre er det gjentatte ganger snakk om utilstrekkelige tilpasninger i skolearbeidet fra skolens side, til tross for at det var nettopp skolearbeidet eleven opplevde som utfordrende. Som et ledd i skolens selektive forebyggingsarbeid bør skolen kartlegge elevens psykososiale miljø før fraværet blir bekymringsfullt. Både skole, LOS-veileder og foresatt opplever at det er for lite kunnskap blant lærere om psykisk helse. I tillegg opplever de at det kan være utfordringer i skole-hjem samarbeidet og oppfølgingen av eleven, til tross for at alle har elevens beste i fokus. Det kan også se ut som om skolens oppfølging av eleven med skolevegring i stor grad er av faglig art, selv om det i mange tilfeller er nødvendig å styrke elevens sosiale kompetanse. Det kan virke som om skolevegring og identitetsdannelse påvirker hverandre gjensidig. Dette innebærer at elevens identitetsdannelse kan være av betydning for om vedkommende utvikler skolevegring, men også at skolevegring kan ha en uheldig innvirkning på elevens identitetsdannelse. Dette kan føre til at eleven ikke opplever å mestre livet sitt, og i det videre kan det hemme utviklingen av god psykisk helse og resiliens.nb_NO
dc.description.abstractEnglish: This case study has investigated how the phenomenon school non-attendance is experienced by a student, his parent and a school employee. The purpose of the study was to investigate how the school can prevent school non-attendance among students and promote good mental health. Using semi-structured interviews, a student, his mother, a teacher representing the school and also the student’s LOS supervisor were interviewed to investigate their experience of school non-attendance. The experience of school non-attendance is related to how the school and any support agencies handle it, and the interviews have therefore dealt with both experience and handling. Furthermore, this study also investigates how school non-attendance can affect the student's identity and forming of his personality. The main findings show that the student experiences very little contact with his teacher when he is not at school. Furthermore, there is repeatedly mention of insufficient adaptation to schoolwork, although that this was precisely what the student experienced as challenging. As part of the school's selective prevention work the school should map the student's psychosocial environment before the absence becomes worrying. The school, LOS supervisor and the parent experience that there is insufficient knowledge among teachers regarding mental health. They also stated that there may be challenges in school-home cooperation and the follow-up of the child, despite the fact that everyone has the child’s best interests in mind. The school's follow-up of the student is mainly of a school related professional nature, although school non-attenders often need to strengthen their social skills. It may seem that school non-attendance and identity forming are mutually impacting each other. Although the identity forming of the student may be important for the student’s development of school non-attendance, school non-attendance may further unfortunately affect the identity forming of the student. This may cause the student to experience that he is not mastering his life and can inhibit the development of good mental health and resilience.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectMITOnb_NO
dc.subjectskolevegringnb_NO
dc.subjectpsykisk helsenb_NO
dc.subjectskolenb_NO
dc.titleUte av syne, ute av sinn? En casestudie om hvordan skolevegring oppleves av en elev, foresatt og skole.nb_NO
dc.title.alternativeOut of sight, out of mind? A case study about how school non-attendance is experienced by a student, parent and the school.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282nb_NO
dc.source.pagenumber110nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel