Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHolmen, Nina
dc.date.accessioned2019-01-02T13:34:18Z
dc.date.available2019-01-02T13:34:18Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2578799
dc.descriptionMastergradsoppgave i tilpasset opplæring, Høgskolen i Innlandet, 2018.nb_NO
dc.description.abstractNorsk: Norge har gode forutsetninger for å skape verdens beste skole, og skolens mål om ‘å gi barn og unge muligheter for allmenndannelse, personlig utvikling, kunnskap og ferdigheter’ har bred politisk enighet i landet. I en skole for alle vil det være varierende forutsetninger av evner og behov, og elever som ikke får tilfredsstillende utbytte av den ordinære opplæringen, har rett på spesialundervisning etter § 5.1 i Opplæringsloven for å få et likeverdig opplæringstilbud. ADHD defineres som en nevrobiologisk utviklingsforstyrrelse. Likevel er sosiale og kulturelle faktorer av stor betydning for hvordan symptomene utvikler seg. Elever med ADHD er blant de elever som møter utfordringer i norsk skole, og forskning viser at elever med ADHD underpresterer faglig ut fra sine evner. Elever med ADHD har utfordringer med eksekutive funksjoner, og flere kan ha samtidige lærevansker. I tillegg kan elever med ADHD streve i ulike sosiale kontekster og dermed havne i konflikter med jevnaldrende eller skolens autoriteter, noe som kan føre til negative tilbakemeldinger og lav selvfølelse på sikt. Det er derfor viktig at elever med ADHD får riktige tilretteleggingen i skolen, og at man fokuserer på mulighetene og mestring av vanskene. Problemstillingen i min masteroppgave er: Hvordan vurderer lærere de faglige og sosiale ferdighetene hos elever med ADHD sammenliknet med elever uten vansker gjennom grunnskoleløpet? For å få svar på min problemstilling har jeg benyttet sekundærdata fra prosjektene Kultur for læring og LP Kvam. Det kvantitative datamaterialet ble innsamlet og bearbeidet høsten 2016 ved bruk av en kartleggingsundersøkelse. 15 303 kontaktlærerbesvarelser er grunnlag for mine analyser, og jeg har valgt å benytte variablene innenfor sosiale ferdigheter og skolefaglige prestasjoner. Analysene er gjort i SPSS-filen som jeg har mottatt fra SePU. Resultatene i min undersøkelse viser store forskjeller i sosiale ferdigheter og skolefaglige prestasjoner mellom elever med ADHD og elever uten vansker. Elever med ADHD vurderes jevnt over dårligere av sine kontaktlærere innfor sosiale ferdigheter og skolefaglige prestasjoner, og ligger to år etter i skolefagene. Dette gir grunn til å stille spørsmål ved om lærerens forventinger til elever med ADHD er for lave, og om elever med ADHD får et likeverdig opplæringstilbud tilpasset sine evner og behov.nb_NO
dc.description.abstractEnglish: Norway has good conditions for creating the best school in the world and the school’s aim of giving children and youth opportunities for general knowledge, personal growth, knowledge and skills has a broad political agreement in the country. In a school for all, there will be varying conditions for skills and needs, and pupils who do not benefit satisfactorily of the regular education are entitled to special education according Section 5.1 of the Education Act to receive an equal education. ADHD is defined as a neurobiological developmental disorder. Yet the social and cultural factors have a major impact on the outcome of the symptoms. Pupils with ADHD are among the pupils who meet challenges in Norwegian schools, and research shows that pupils with ADHD perform poorly in terms of their abilities. Pupils with ADHD have challenges in their executive functions and several may have concurrent learning difficulties. In addition, ADHD pupils can struggle in different social contexts and therefore causing conflicts with peers or school authorities, which can lead to negative feedback and low self-esteem in the long term. It is therefore imperative that the school facilitates for pupils with ADHD with the right focus on the opportunities and coping of their difficulties. The main issue in my thesis is: How do teachers assess the professional and social skills of pupils with ADHD compared to pupils without disabilities through primary school? I have based my work on secondary data from the projects Culture for Learning and LP Kvam. The quantitative data was collected and processed in the autumn of 2016 using a survey. Answers from 15 303 contact teachers are the background for my analysis and I have chosen to use the variables in social skills and scholarly achievements. The analyzes are made in the SPSS file that I have received from SePU. The results in my survey show huge differences in social skills and scholarly achievements for pupils with ADHD and pupils without disabilities. Pupils with ADHD are assessed even more poorly by their contact teachers for social skills and scholarly achievements, and are two years behind in school subjects. This raises the question of whether the teacher's expectations for pupils with ADHD are too low and if pupils with ADHD receive an equal education offer facilitated to their abilities and needs.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectMITOnb_NO
dc.subjectsosiale ferdigheternb_NO
dc.subjectelevernb_NO
dc.subjectADHDnb_NO
dc.titleLæreres vurdering av faglige og sosiale ferdigheter hos elever med ADHD-diagnosenb_NO
dc.title.alternativeTeacher's assessment of professional and social skills in pupils with ADHD diagnosisnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282nb_NO
dc.source.pagenumber84nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel