Show simple item record

dc.contributor.authorCorneliussen, Elisabeth
dc.date.accessioned2019-01-02T14:56:17Z
dc.date.available2019-01-02T14:56:17Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2578824
dc.descriptionMastergradsoppgave i kultur- og språkfagenes didaktikk, Høgskolen i Innlandet, 2018.nb_NO
dc.description.abstractNorsk: I dette prosjektet tar jeg utgangspunkt i at ungdom i stadig mindre grad leser bøker. Imidlertid bruker de, ifølge Norsk mediebarometer (Statistisk sentralbyrå/Vaage, 2018), stadig mer tid på fortellinger i form av blant annet film og TV-serier, spesielt via strømmetjenester på Internett. Min studie har som mål å finne ut om denne lesingen av multimodale fortellinger som jo TV-serier og filmer er eksempler på, kan utgjøre en ressurs i skriveopplæringen. Jeg gjennomfører derfor et empirisk feltarbeid ved en videregående skole, der jeg utforsker hvordan denne narrative erfaringen kan utnyttes nettopp som en slik ressurs i skriveopplæringen. Forskningsarbeidet i denne studien er forankret i kvalitativ forskning og gjennomføres primært ved analyse av elevtekster og kvalitative, semistrukturerte intervjuer med fire elever. Jeg iakttar eksplisitt undervisning som gjennomføres i en klasse på 30 elever der læringsinnholdet er konsentrert om grunnstrukturer og fortellergrep i fortellende tekster. Fire elever i denne klassen utgjør mine informanter, det er deres tekster jeg analyserer og det er disse fire jeg gjennomfører kvalitative forskningsintervjuer med i etterkant av undervisningsopplegget. Teorigrunnlaget for dette prosjektet er primært forankret i to ulike fagområder. Fra narratologien – altså vitenskapen om fortellinger – finner jeg frem til grunnstrukturer fortellinger er bygget opp av og sentrale fortellergrep. Dette utgjør det sentrale innholdet i undervisningsopplegget som gjennomføres. Forskning på, og teori om, bruk av eksplisitt undervisning og modelltekster i skriveopplæringen henter jeg fra literacyforskningen, og ligger til grunn for dette prosjektets didaktiske innretning. Gjennom analyse av elevtekstene og intervjuene kommer jeg frem til funn tyder på at elevene besitter en form for taus kunnskap om fortellinger som kan aktiviseres gjennom eksplisitt undervisning i nettopp fortellingers grunnstrukturer og sentrale fortellergrep. I tillegg har elevene i svært høy grad klart å overføre kunnskaper om grunnstrukturer og fortellergrep fra undervisningen til å skrive egne tekster. Det kan bety at eksplisitt undervisning i tillegg til å vekke til live taus narrativ kunnskap, også kan tilby elevene en mal de både kan og klarer å bruke til å konstruere egne fortellinger.nb_NO
dc.description.abstractEnglish: The major subject of this thesis is that youth spend less time reading books, but spend increasingly more time using internet entertainment services, consuming TV-series and films online (Statistics Norway (SSB)/Vaage, 2018). In my study I investigate how the reading of multimodal narratives can provide a resource in developing writing skills. I conduct an empirical field study at an upper secondary school to explore this thesis’ subject. The research work in this study is based on qualitative research methods that consist primarily of the analysis of student texts and qualitative semi-structured interviews with four students. I attended teaching lessons in a class of 30 students where the learning content was focused around basic narrative structures. The theoretical basis for this project is primarily founded on two academic disciplines: Narratology and Literacy theory. Narratology provides basic narrative structures and elements, which are central issues for the learning content that is being implemented in the lessons. From the literacy research field, I extract how explicit teaching methods using illustrating models can be beneficial for the students learning process. Through analysis of student texts and the interviews, I find that the students may possess tacit knowledge of narratives that can be activated by using explicit teaching methods. In addition, the students show that they are able to use this knowledge both to develop a specialized language, and to construct their own narrative texts. These findings indicate that explicit teaching using illustrating models can activate tacit knowledge to such an extent that this may function as a resource in the students writing process to construct their own narratives.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectMIKSnb_NO
dc.subjectmultimodale fortellingernb_NO
dc.subjectskrivingnb_NO
dc.subjectskriveopplæringnb_NO
dc.subjectnarratologinb_NO
dc.titleNarrativ erfaring som ressurs i skriveopplæringnb_NO
dc.title.alternativeNarrative experience as a resource in developing writing skillsnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Litteraturvitenskapelige fag: 040nb_NO
dc.source.pagenumber196nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record