• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Høgskolens publikasjoner / INN University - Publications
  • Andre publikasjoner / Other publications
  • View Item
  •   Home
  • Høgskolens publikasjoner / INN University - Publications
  • Andre publikasjoner / Other publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

«Flipped classroom» - et tilbud i patofysiologi og mikrobiologi til videreutdannings-studenter i anestesi,- operasjon, og intensivsykepleie: Arbeidsnotat

Skavern, Hege
Working paper
Thumbnail
View/Open
Skavern_Arbeidsnotat. Omvendt undervisning.pdf (888.7Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2582487
Date
2015
Metadata
Show full item record
Collections
  • Andre publikasjoner / Other publications [66]
Abstract
Introduksjon

Videreutdanningen i anestesi, -operasjon og intensivsykepleie består av voksne studenter som har minst to års praksis som sykepleier før studiestart. Som faglærer/forsker ønsket jeg å gjøre utdanningen mer fleksibel med fokus på mindre tid til tradisjonell undervisning og mer tid til dialog og diskusjon når studentene var på høyskolen. Tidligere år har det vært mye tradisjonell forelesning i emnet, med lite studiedager og liten egentid til fordypning. Omvendt undervisning forutsetter en endring fra lærer-sentrert til student-sentrert undervisning (Bishop & Verleger, 2013). Studentene forbereder seg til undervisning ved hjelp av digitale verktøy. Foreleser lager videoer og interaktive forelesninger. Det er ikke videoforelesningen i seg selv som utgjør den store forskjellen, men hvordan den blir integrert i undervisningen, en helhetlig tilnærming.

Hensikten med dette pedagogiske utviklingsarbeidet er å undersøke om omvendt undervisning er en egnet metode for læring i patofysiologi og mikrobiologi. Jeg ønsket å undersøke hvordan omvendt undervisning ble erfart av studentene og av meg som faglærer.

Metode

I dette utviklingsarbeidet ble det benyttet en summativ evaluering med måloppnåelsesanalyse.

Rekruttering av deltakere til studien:

Informantene var studenter ved anestesi,- operasjon og intensivutdanningen. Ved HIHM utgjorde denne gruppen 30 studenter.

Datainnsamling:

Evalueringen ble utført ved hjelp av en nettbasert anonymisert spørreundersøkelse, på fronter-rommet. Det ble også benyttet høyskolens skjema for underveisevaluering, tilbakemeldinger fra studenter mens emnet pågikk og erfaringer fra lærer.

Resultater

Studentene og faglærer kom frem til at omvendt undervisning gav:

Tilgjengelighet og fleksibilitet, God undervisningsmetode i forhold til egen læring, Sårbart og frustrerende med digitale hjelpemidler, Metode som fremmer eget ansvar for læring. Lærer erfarte ingen merkbar endring i prestasjoner som gav utslag på karakterer ved eksamen.

Konklusjon:

Omvendt undervisning til voksne studenter ved videreutdanningene i anestesi,-operasjon og intensivsykepleie er godt egnet for læring i patofysiologi og mikrobiologi.
Publisher
Høgskolen i Hedmark

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit