Tverrfaglig simulering innen transportmedisin: Et pedagogisk utviklingsarbeid
Report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2582671Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn
Transport av intensivpasient innebærer en stor risiko. Behovet for sikker transport av intensivpasienten, og for å unngå uønskede hendelser, er stort. Det kreves derfor høy medisinsk og sykepleiefaglig kompetanse innen transportmedisin og gode kunnskaper i å håndtere medisinsk utstyr utenfor sykehus (DASAIM, 2008).
Hensikt
Hensikten er å gjennomføre en dag med simulering, i et tverrfaglig samarbeid med fokus på pasientsikkerhet under transport, og se på om simulering er en egnet metode for å styrke handlingskompetansen innen transportmedisin.
Metode
En summativ evaluering. 30 studenter ved de tre videreutdanningene innen intensiv- anestesi- og operasjon, ved hjelp av et ferdig strukturert spørreskjema med faste svaralternativer, men med mulighet for å gi utfyllende kommentarer i forbindelse med enkelte spørsmål har evaluert opplegget. Det er også benyttet høyskolens skjema for underveisevaluering.
Resultater
Lærerikt å simulere
Metode som kan fremme pasientsikkerhet
Konklusjon:
Tverrfaglig simulering innen transportmedisin er lærerikt for studentene i anestesi,-operasjon og intensivsykepleie og kan fremme pasientsikkerhet.