Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEgge, Karen Kleppe
dc.date.accessioned2019-02-26T13:44:55Z
dc.date.available2019-02-26T13:44:55Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2587551
dc.descriptionMastergradsoppgave i tilpasset opplæring, Høgskolen i Innlandet, 2018.nb_NO
dc.description.abstractNorsk: Denne masteroppgaven er tilknyttet masterutdanning i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Innlandet. Formålet med denne forskningen er å se på elevers forhold til, og tanker om, egen strategiske øving på instrument. Problemstillingen er som følgende: Hvordan opplever Vg3-elever på musikklinja sitt øvingsarbeid på hovedinstrumentet sett i lys av strategisk læring? Spørsmål om planlegging av egenøving, konsentrasjon, motivasjon, mål og øvehjelp fra instrumentallærere har stått sentralt i samtalene med informantene for å få et innblikk i deres strategiske læring når det gjelder egenøving på elevenes hovedinstrument. Det teoretiske perspektivet tar utgangspunkt i sosiokulturelt læringssyn og sosial-kognitiv teori, der begrep som den proksimale utviklingssone, self-efficacy og modellæring blir presentert. Selvregulert læring, strategisk læring, motivasjon, metakognisjon, og læringsstrategier er også sentrale begrep som blir presentert i teoridelen. Modell for strategisk læring av Andreassen, Bråten & Weinstein (2006) er en sentral teori i denne sammenheng. Hvordan man kan undervise i strategisk læring generelt, og i forbindelse med musikk spesielt, blir også presentert i teorikapitlet. Denne masteroppgaven har et fenomenologisk-hermeneutisk forskningsdesign, med fokus på kvalitativ metode. Datainnsamling har foregått ved dybdeintervju av tre Vg3-elever ved det studieforbedrende utdanningsprogrammet Musikk, dans og drama på videregående skole, med fordypning i musikk. Et av mine funn i denne oppgaven er at elevene viser kunnskap om øvestrategier og seg selv som lærende person, samt ferdigheter i bruk av ulike øvingsstrategier. De viser at de forstår betydningen av andre viktige øvingselementer som selvregulering, konsentrasjon og tidsplanlegging, men at dette er vanskelig å gjennomføre i praksis. Vi ser også at kontekst, som for eksempel skolens øvingskultur, kan være med på å påvirke elevens øving. Mye av arbeidet med strategisk læring ligger i hendene til instrumentallærer. Å kunne øve godt og effektivt er ikke en innebygd ferdighet – det må læres. Øvehjelp fra lærere er altså en viktig faktor i denne sammenhengen. Som instrumentallærer vet jeg hvor lett det er å si at ”dette må du øve på til neste gang” uten å forklare nærmere hvordan øvingsarbeidet kan foregå. For min egen del har dette masterarbeidet påvirket meg til å fokusere mer på elevenes øving i mitt arbeid som instrumentallærer og instruktør i skolekorps.nb_NO
dc.description.abstractEnglish: This master’s thesis is assigned to the master’s degree in adapted education at Inland Norway University of Applied Sciences. The purpose of this research is to look at student’s relationship with, and thoughts of their own strategic instrumental practice. The topic question is as follows: How do music students in senior year of high school experience their instrumental practice in relation to strategic learning? Questions about self-formulated practice plans, concentration, motivation, goals and help from instrumental teachers have stood central in my conversations with the students in view of gaining an insight into their strategic learning in relation to practice on their main-instruments. The theoretical perspective is based on the sociocultural theory of learning and social cognitive theory, and key terms such as the zone of proximal development, self-efficacy and modeling will be presented. Self-regulated learning, strategic learning, motivation, metacognition and learning strategies are also terms that will be presented in the theoretical part of the thesis. “Model of Strategic Learning” by Andreassen, Bråten & Weinstein (2006) is also an important theory in this assignment. How to teach strategic learning, both generally and in connection with music specifically is also presented in the theory chapter. This master's thesis has a phenomenological-hermeneutic research design, focusing on qualitative methodology. Data collection has taken place by in-depth interviews of three students on the education program ‘Music, Dance and Drama with specialization in music’, in their senior year of high school. One of my findings in this assignment is that students show knowledge about practice strategies and about themselves as a developing musician, as well as skills in the use of different practice strategies. They show that they understand the importance of other important practice elements such as self-regulation, concentration and practice plans, but that this is hard to implement this into instrumental practice. Simultaneously, we see that environmental context, such as the school's culture of practice, influences the student's deliberate practice. A lot of the work considering the students strategic learning lies in the hands of the instrumental teachers. Being able to practice well and efficiently is not a built-in skill and it needs to be learned. Help and tips about practicing from instrumental teachers is therefore an important factor in this context. As an instrument teacher, myself, I know how easy it is to say; "you have to practice this until next time" without any further explanation. For me this master’s thesis has made me focus a lot more on my students deliberate practice when working as an instrumental teacher and instructor in school bands.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectMITOnb_NO
dc.subjecttilpasset opplæringnb_NO
dc.subjectmusikknb_NO
dc.subjectinstrumentnb_NO
dc.subjectspillingnb_NO
dc.subjectøvingnb_NO
dc.subjectegenøvingnb_NO
dc.subjectstrategisk læringnb_NO
dc.titleStrategisk læring i musikk. ”Øving er... noe jeg burde gjort”. En kvalitativ studie av musikkelevers forhold til egen øving.nb_NO
dc.title.alternativeStrategic learning in music.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282nb_NO
dc.source.pagenumber87nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel