• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i pedagogikk
  • View Item
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i pedagogikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Når dropouts dropper inn : En casestudie av frafallselever som vender tilbake som deltakere i voksenopplæringen

Johansen, Jan Rudi
Master thesis
Thumbnail
View/Open
19_02316-3 Masteroppgave 2019 - Når dropouts dropper inn 360879_1_1.pdf (1.397Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2601665
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i pedagogikk [78]
Abstract
I arbeidet med denne oppgaven har jeg undersøkt frafall og gjenopptak av videregående

opplæring som fenomen. Studien har et aktørperspektiv. Tre deltakere har bidratt til empiriske

data i casestudien. De fullførte ikke videregående skole som ungdommer, men ønsker å

gjenoppta og fullføre i voksen alder ved et fylkeskommunalt karrieresenter. Frafall som

separat fenomen er mye beskrevet i litteratur og forskning, mens tilbakevending i voksenopplæringen

er et lite undersøkt problemområde. I denne oppgaven velger jeg å behandle

deltakernes frafall og gjenopptak voksenopplæringen som et samlet fenomen.

Kapittel 1 beskriver Norge som et kunnskapssamfunn i global konkurranse i de frie markeder.

I denne virkelighetsbeskrivelsen vises utdanningens rolle og betydning, i dag og i de

nærmeste tiårene. Kritiske røster hevder at dagens utdanning tjener en ensidig økonomisk

interesse. Noen eksempler på denne kritikken presenteres. Synet på utdanningens plass i

samfunnet danner et bakteppe for deltakernes individuelle historie om frafall og gjenopptak,

og viser spenningsfeltet de befinner seg i som frafalne. Resten av kapittelet presenterer

oppgaven med problemstilling og forskningsspørsmål.

Kapittel 2 presenterer et utvalg av forskning og kunnskaper som eksisterer for frafall i videregående

opplæring. Forskningen vet en del om omfanget, om årsaker til frafall, hvem som

typisk faller ut og hvorfor, og om konsekvensene dette får. Men frafallsårsaker knyttet til

ungdommenes psykiske og psykososiale helse kan se ut å være mindre belyst. Frafallsproblemet

presenteres ofte som stort problem for samfunn og individ. Jeg viser at det til en

viss grad er mulig å moderere synet på problemet. Det finnes også positive eksempler på

skoleavbrudd. Til slutt peker jeg på mangelen på forskning rundt gjenopptak av videregående

skole i voksenopplæringen.

Kapittel 3 redegjør for mulige teoretiske tilnærminger. Frafall har sammensatte årsaker, og

påvirker de som faller fra på mange måter. Fenomenet kan undersøkes fra mange ulike

perspektiver. Jeg har valgt å fokusere på salutogene forklaringsmodeller for frafall og hvordan

frafallet har preget deltakerne. De anvendte teoriene er Antonovskys Sense of Coherence,

resiliensteori og empowerment. Deltakernes opplevelser i møtet med voksenopplæringen

belyses ut fra voksenteoretiske perspektiver.

v

Kapittel 4 beskriver forskningsdesignet og metodiske tilnærminger i undersøkelsen. Det er

som antydet en casestudie, med intensiv kvalitativ design. Datagrunnlaget ble hentet inn

gjennom to intervjuer med hver deltaker, et i direkte møte og et per telefon.

Kapittel 5 presenterer de empiriske data som forskningsintervjuene har innhentet.

Kapittel 6 tolker, analyserer og drøfter undersøkelsens funn i lys av de utvalgte teoriene.

Etter mitt syn er de mest interessante funnene i studien knyttet til deltakernes opplevelse av

skyld og skam i forbindelse med sine frafall og situasjoner i etterkant.

Undersøkelsen finner ellers at mange mulige årsaker sammenfaller med forskningens

forklaringer på frafall. Et funn som kan bidra til å forklare deltakernes frafall ser i hovedsak ut

å være psykiske og psykososiale problemer. Årsaksforholdene er heller sammensatte og

bidragene til deltakernes problemer kommer trolig fra mange hold. Funn viser at tiden etter

frafallet til dels er preget av marginalisering i arbeidsliv, økonomi og til en viss grad sosialt,

og bekrefter eksisterende forskning på området.

I gjenopptak av videregående opplæring forsøker jeg å tolke deltakernes opplevelse av

meningsfull sammenheng, og om det er mulig å gjenkjenne resiliens i deres holdninger og

utvikling. Undersøkelsen viser også hvilken rolle empowerment spiller for deltakernes

tilbakevending i utdanningen. I møtet med voksenopplæringen har jeg forsøkt å kartlegge i

hvilken grad deltakerne opplever å bli møtt med voksenpedagogiske idealer, slik de hevdes av

Jack Mezirow. Undersøkelsen kan langt på vei fastslå at deltakerne ikke merker noen forskjell

fra da de var i videregående skole som tenåringer.

Kapittel 7 oppsummerer funn som svar på forskningsspørsmålene i studien. Her etterlyses

videre forskning på enkelte områder.
Publisher
Høgskolen i Innlandet

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit