dc.description.abstract | Denne forskningsoppgaven er skrevet ved masterstudiet i spesialpedagogikk ved Høgskolen i
innlandet, avdeling Lillehammer. Det er en kvalitativ studie som baserer seg på
semistrukturerte intervju med tre ansatte ved tre ulike høgskoler. Informantene jobber på
barnehagelærerutdanningen og er knyttet til pedagogikkseksjonen. Intervjuene ble gjort på
bakgrunn av at Kunnskapsdepartementet endret rammeplanene for lærerutdanningene, for å
tydeliggjøre hva lærerstudentene og barnehagelærerstudentene skal kunne om vold og
seksuelle overgrep. Forskrift om endring i forskrift om rammeplan for
barnehagelærerutdanning ble fastsatt av Kunnskapsdepartementet 15. mars 2016 med
hjemmel i lov 1. april 2005 nr. 15 om universiteter og høgskoler (universitet- og
høgskoleloven) § 3-2 annet ledd. Det ble gjort endringer i §2 punkt 6 om Læringsutbytte og i
punkt 7 under ferdigheter. Forskriftene var gjeldende fra 1. august 2016.
I dette forskningsprosjektet ønsker jeg å bidra til en større bevissthet omkring hva
barnehagelærere trenger av kompetanse for å møte barn i vanskelige situasjoner, med
bakgrunn i den endringen kunskapsdepartementet fastsatte i 2016. Det kan være vanskelig å
forstå at de yngste barna kan utsettes for seksuelle overgrep, men fordi de er små er de både
mer sårbare og i mindre stand til å si i fra, vise at de har det vondt eller forstå at det de opplever
er et overgrep. Barn utsatt for seksuelle overgrep trenger voksne som er i stand til å se, forstå
og tro på de signalene de viser. Barnehagelærere ser barn daglig over tid og har en helt unik
mulighet til å fange opp barn som er i en vanskelig livssituasjon. Problemstillingen min ble
derfor som følgende: Hvilken kompetanse har barnehagelærere behov for, i arbeidet med å
avdekke seksuelle overgrep hos barn i førskolealder?
Denne undersøkelsen gir mye informasjon om hva de ansatte på barnehagelærerutdanningen
anser som viktig kompetanse i arbeidet med å avdekke seksuelt misbruk i førskolealder. Den
viser at de i første omgang har mye tanker om hvor viktig dette tema er, og at de føler et stort
ansvar som barnehagelærerutdannere. Prosjektet viser at det er mange temaer studentene bør
kunne noe om. Det trekkes frem begrep som observasjon, sårbarhet, barns utvikling, samtaler
med barn, kunnskap- og ferdighetstrening. Funn tyder på at denne kompetansen bør formidles
for at læringen skal gi best utbytte for studentene. | nb_NO |