Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorDalseg, Hanne
dc.date.accessioned2019-06-21T10:38:26Z
dc.date.available2019-06-21T10:38:26Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2601675
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har som formål å rette søkelyset mot de elevene som mottar spesialundervisning i grunnskolen. Som en tilnærming til dette er det tatt utgangspunkt i et FoU-prosjekt kalt ”Kultur for læring” som er et forsknings- og utviklingsprosjekt gjennomført i Hedmark fylke. Som en del av FoU-prosjektet ble det gjennomført en kvantitativ spørreundersøkelse ved alle grunnskolene i fylket. Med problemstillingen ”Hvordan vurderer elever og kontaktlærere forskjellen mellom spesialundervisning og ordinær opplæring på områdene trivsel, relasjon, motivasjon og sosial kompetanse, og hvilke sammenhenger er det mellom disse?” var formålet og se på forskjellen mellom spesialundervisning og ordinær opplæring ved ulike aspekter på skolen for elevene i 5.-10. trinn. I tillegg til å benytte elevundersøkelsen i FoU-prosjektet ble også kontaktlærers vurderinger inkludert for å se om det var noen forskjeller i vurderingene til elevene og kontaktlærerne. Funnene i denne undersøkelsen er drøftet opp mot relevant teori og forskning. Funnene i denne oppgaven viser at det er forskjeller mellom spesialundervisning og ordinær opplæring, men noen forskjeller er større enn andre. Spesielt kan dette sees når en sammenligner kontaktlærerens vurderinger med elevenes. Variablene som er kontaktlærervurdert viser store forskjeller mellom spesialundervisning og ordinær opplæring. Det kan se ut til at elevene vurderer langt lavere forskjeller mellom gruppene enn det kontaktlærer gjør. Det samme gjelder når en ser på sammenhengene mellom områdene for elevene som mottar spesialundervisning og ordinær opplæring. Mitt ønske med denne oppgaven er å kunne gi et bidrag til FoU-prosjektet, samt å kunne gi et generelt bilde av noen av forskjellene mellom spesialundervisning og ordinær opplæring på områdene trivsel, relasjon, motivasjon og sosial kompetanse. Som det er løftet frem i innledningen er spesialundervisning et dagsaktuelt tema i utdanningspolitikken, og aktuelt å rette søkelyset mot nå.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen i Innlandetnb_NO
dc.titleForskjeller mellom spesialundervisning og ordinær opplæring - med fokus på trivsel, relasjon, motivasjon og sosial kompetansenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber103nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel