dc.description.abstract | Denne masteroppgaven har som formål å rette søkelyset mot de elevene som mottar
spesialundervisning i grunnskolen. Som en tilnærming til dette er det tatt utgangspunkt i et
FoU-prosjekt kalt ”Kultur for læring” som er et forsknings- og utviklingsprosjekt
gjennomført i Hedmark fylke. Som en del av FoU-prosjektet ble det gjennomført en
kvantitativ spørreundersøkelse ved alle grunnskolene i fylket.
Med problemstillingen ”Hvordan vurderer elever og kontaktlærere forskjellen mellom
spesialundervisning og ordinær opplæring på områdene trivsel, relasjon, motivasjon og
sosial kompetanse, og hvilke sammenhenger er det mellom disse?” var formålet og se på
forskjellen mellom spesialundervisning og ordinær opplæring ved ulike aspekter på skolen
for elevene i 5.-10. trinn. I tillegg til å benytte elevundersøkelsen i FoU-prosjektet ble også
kontaktlærers vurderinger inkludert for å se om det var noen forskjeller i vurderingene til
elevene og kontaktlærerne. Funnene i denne undersøkelsen er drøftet opp mot relevant teori
og forskning.
Funnene i denne oppgaven viser at det er forskjeller mellom spesialundervisning og ordinær
opplæring, men noen forskjeller er større enn andre. Spesielt kan dette sees når en
sammenligner kontaktlærerens vurderinger med elevenes. Variablene som er
kontaktlærervurdert viser store forskjeller mellom spesialundervisning og ordinær
opplæring. Det kan se ut til at elevene vurderer langt lavere forskjeller mellom gruppene enn
det kontaktlærer gjør. Det samme gjelder når en ser på sammenhengene mellom områdene
for elevene som mottar spesialundervisning og ordinær opplæring.
Mitt ønske med denne oppgaven er å kunne gi et bidrag til FoU-prosjektet, samt å kunne gi
et generelt bilde av noen av forskjellene mellom spesialundervisning og ordinær opplæring
på områdene trivsel, relasjon, motivasjon og sosial kompetanse. Som det er løftet frem i
innledningen er spesialundervisning et dagsaktuelt tema i utdanningspolitikken, og aktuelt å
rette søkelyset mot nå. | nb_NO |