Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGravdal, Monica
dc.date.accessioned2019-07-01T07:26:57Z
dc.date.available2019-07-01T07:26:57Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2602914
dc.description.abstractDette er et avsluttende arbeid, en masteroppgave, i disiplinen rådgivning og endring, i faget spesialpedagogikk tatt ved Høgskolen i Lillehammer. Teksten er en filosofisk tilnærming og en slags begrepsanalyse av ordet livsmestring. I skolesammenheng er dette et nytt ord som har kommet inn ved endring av målene i læreplanverket. Gjennom å bli kjent med noen av arbeidene til filosofen Jacques Derrida søker jeg å bruke noen av hans manøver til å dekonstruere begrepet livsmestring. Oppbygging av landet vårt fra nyere tid, unionstiden, etterkrigstiden, nyliberalismen og frem til i dag gir intensjoner for hvordan Norges befolkning skal utdannes. Dette fører hele tiden til endringer i lovverk og planer. Endringer som vil ha betydning for enkeltmennesker. Med en historisk og teoretisk tilnærming beveger oppgaven seg gjennom endringer som har utspilt seg i skolen. Det trekkes også frem ulike syn på dagens skole og pedagogiske virksomhet. Dette arbeidet er en annerledes måte å se på endringer som skjer i dag. Empirien er hentet ut av tekster skrevet (komponert) av Jacques Derrida. Og med utgangspunkt i hans skriftlige arbeider søker jeg å riste begrepet livsmestring. Hans tekster inspirerer meg til å dekonstruere på min måte. Jeg søker ikke svar, men heller å gi et bidrag til en utvidet tenkning av begreper vi omgir oss med som kan føre til endringer, i dette tilfelle livsmestring. Endringer som kan være usynlige i nuet, men som kan bli svært synlig i en fremtid. Livsmestringsbegrepet blir satt på spill gjennom ulike manøver. Manøver som kan ligne på Derridas måter å dekonstruere ord og tekster. Oppgaven beveger seg fra det saklige akademiske til det spesielle filosofiske, der lyrikk og annen litteratur blir en del av arbeidet. Men også internett, historier fra virkeligheten, og ulike stemmer hos meg selv får prege oppgaven. Til slutt blir livmestringsbegrepet satt i sammenheng med ordet gjestfrihet, og Derridas dekonstruksjon av dette begrepet. Det finnes ingen avslutning eller konklusjon, finnes egentlig det?nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen i Innlandetnb_NO
dc.titleLivsmestring, på liv eller død. En dekonstruksjon.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber75nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel