Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSyljeset Skurdal, Gine
dc.contributor.authorEnger, Per Ingar
dc.date.accessioned2019-09-05T10:40:17Z
dc.date.available2019-09-05T10:40:17Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2612622
dc.descriptionErfaringsbasert master, 90 studiepoeng.nb_NO
dc.description.abstractAssistenter i BPA-ordningen kan være en gruppe som har utfordrende arbeidsforhold. Regelen er et ansettelsesforhold i en organisasjon eller kommune, men i hovedsak finnes det et ledd imellom, i form av bruker selv, eller en nærstående som står for den daglige ledelse og drift. Dette kan føre til lang avstand mellom arbeidsgiver og arbeidstager. Det er utfordrende å være leder. Hvis leder selv er i fokus for den tjeneste som ytes, forsterkes utfordringene. I tillegg utfører assistenten arbeidet i brukers hjem og på bruker premisser, og ofte alene som arbeidstager. Hensikten med oppgaven er å undersøke assistentenes situasjon innenfor BPA-ordningen. Spørsmålet vi har stilt oss, og som også er problemstillingen for oppgaven er: «Hvordan er arbeidsforholdene for assistenter i BPA-ordningen? Samsvarer arbeidsforholdene til assistenter i BPA-ordningen med den norske arbeidslivsmodellen.» Basert på et utvalg av teorier og arbeidsmiljøloven tegner oppgaven er bilde av hva som antas å være akseptable rammer og forventninger til et arbeidsforhold dagens Norge, og sammenligner dette med de funn som vi gjør underveis i arbeidet med oppgaven. For å få kunnskap om assistentenes situasjon og hverdag, bruker oppgaven kvalitative forskningsintervjuer med en bred fenomenologisk metode inspirert av Grounded theory for å finne assistentenes opplevelse av sin situasjon. Det er gjennomført individuelle intervjuer med seks personer som jobber som assistenter, geografisk spredt over hele Sør-Norge. Respondentene er et tilfeldig utvalg. Studien viser at på tross av denne geografiske spredningen er det overaskende samsvar mellom de historiene som fortelles. To tema beskriver studiens hovedfunn trygghet samt anerkjennelse og utviklingsmuligheter. Temaene drøftes hver for seg og studien konkluderer avslutningsvis med et relativ entydig svar på problemstillingen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectGrounded Theorynb_NO
dc.subjectkvalitativ metodenb_NO
dc.subjectlitteraturstudienb_NO
dc.subjectLiterature Reviewnb_NO
dc.subjectQualitative Methodnb_NO
dc.titleAssistent i BPA-ordningen: Med lua i hånda?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240nb_NO
dc.source.pagenumber95nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel