En undersøkelse av PP- rådgiveres bidrag til skolemiljøet
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2617954Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
For det første viser undersøkelsen at rådgiverne har utviklet relevante handlingskompetanser, og rådgiverne virker godt oppdatert på teorier og føringer for arbeidet.
For det andre viser det seg at rådgivernes arbeid i stor grad er personavhengig og egne preferanser fra rådgivernes individuelle bakgrunn virker førende for arbeidet som gjennomføres. Rådgivernes arbeid er preget av ulikheter og baserer seg på egne preferanser, dette viser seg både på tvers av kontorene, men også innad på samme kontor i bruken av rådgivernes store handlingsrom. Rådgiverne kaller dette private praksiser. Det kommer i den sammenheng frem at det savnes en universaliserende felles plattform på kontorene som kan bidra til en mer enhetlig tjeneste forankret i felles verdier og mål som de individuelt utviklede handlingskompetansene kan benyttes gjennom.
For det tredje løftes betydningen av å utvikle en systemisk helhetlig handlingskompetanse frem som viktig for rådgivernes bidrag til skolemiljøet. Dette har to av rådgiverne gjort med stort hell gjennom videreutdanningen SEVU PPT.
Avslutningsvis kommer det frem at den individforankrede kompetansen fortsatt er av stor betydning og det må bevares en tverrfaglig handlingskompetanse i tjenesten for å sikre ett helhetlig arbeid med skolemiljøene.