Innovativ prising i alpinanlegg : Differensierte priser med hensyn til kannibalisering
Abstract
Formålet med denne masteroppgaven er å finne optimale priser på dagskort for ukedag og
helg ved alpinanlegg i innlandet, når man tar hensyn til kannibalisering.
Det har blitt benyttet et choice based conjoint design for å kunne estimere kundenes
willingness to pay. Dette for å gi respondentene en så virkelig kjøpssituasjon som mulig, og
for å kunne teste forskjellige kombinasjoner av attributter i ulike scenarioer.
Markedsandelene fra undersøkelsen benyttet vi til å estimere prisresponsfunksjoner og videre
beregne optimale priser for ukedag og helg. Vi så ved å innføre differensierte priser at det
ville oppstå en kannibaliseringseffekt.
Resultatene viser at alle de tre alpinanleggene i innlandet operer med en høyere pris enn
optimale prisene fra våre estimeringer. Ved å innføre differensierte priser vil det oppstå en
kannibaliseringseffekt, men alpinanleggene vil likevel øke markedsandelene og fortjenesten.
Våre resultater tilsier dermed at alpinanlegg har et potensial til å øke sin fortjeneste ved
innføring av differensierte priser.