Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFurulund, Jon Reidar
dc.date.accessioned2019-11-18T08:51:12Z
dc.date.available2019-11-18T08:51:12Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2628883
dc.descriptionMastergradsoppgave i tilpasset opplæring, Høgskolen i Innlandet, 2019.nb_NO
dc.description.abstractNorsk: Denne mastergradsoppgaven i tilpasset opplæring har hatt som mål å undersøke hvordan lærere som benytter hjemmebesøk som praksis opplever at dette gir innsikt i elevenes kunnskaps- og identitetsressurser og hvilken betydning de opplever at denne innsikten har for relasjonen mellom elev-lærer og elevens læring og situasjon på skolen. Undersøkelsen ble utført ved å benytte kvalitativt forskningsintervju av tre lærere som arbeidet ved to ulike skoler. Deres opplevelser danner det empiriske materialet for undersøkelsen. Dette materialet blir så søkt belyst ved hjelp av flere teoretiske perspektiver som Funds of Knowledge, Funds of Identity, betydningen av en god relasjon mellom lærer og elev, tilknytningsteori, selvbestemmelsesteori og skole-hjem-samarbeid. Undersøkelsen viser at hjemmebesøk som praksis er en meget god investering å gjøre for å etablere en god relasjon med barna. Hjemmebesøket gir en helt annen mulighet for å avdekke hvilke ressurser barna har, hva de har identitet i. Lærerne opplever at hjemmebesøk gir dem et helt annet utgangspunkt for relasjonsarbeidet i forbindelse med skolestart og de opplever at relasjonen som opprettes er av en dypere art. Dette er med på å gjøre lærerne til trygge tilknytningspersoner for elevene. Hjemmebesøk som praksis oppleves til å bidra til at elevene møter skolen på en tryggere måte i kraft av at relasjonen med læreren er etablert. Intervjupersonene føler at de ved å kartlegge elevenes ressurser har mer å spille på i arbeidet med å gjøre elevene gode. Hjemmebesøk oppleves til å bidra til at avstanden mellom skole og hjem blir mindre. Terskelen for at skolen tar kontakt med hjemmet og omvendt oppleves som lavere og hjemmebesøk oppleves som en viktig faktor for å etablere et godt skole-hjem-samarbeid.nb_NO
dc.description.abstractEnglish: This thesis in adapted education seeks to investigate how teachers who facilitates homevisits experience how this helps them to tap into their students´funds of knowledge and funds of identity and how they feel this knowledge means for the student-teacher relation between and the student´s situation in school. The research was done by using a qualitative research interview of three teachers working at two separate schools. Their experiences are the empirical basis of this research. The empirical material is being analysed by applying several different theoretical perspectives as Funds of Knowledge, Funds of Identity, the importance of a good student-teacher relation, attachment theory, self-determination theory and school-home cooperation. The research reveals that teacher home visits is a very good investment for establishing an initial good relation with the children. The home visit opens up for a whole different approach in discovering what resources the children inhabits. Teachers feel that home visits gives them a better startingpoint for working with the relations to the children when they begin in school and they feel that the relation is of a more profound type. This in turn contributes to make the students attach to their teachers. The children seems safer when they start in school due to the relation that the teacher established with them in the home visit. The teachers interviewed in this research feels that by tapping into their students resources they get more information they can facilitate in making their students perform even better. The distance between the school and the student´s home seems to get smaller due to the teacher´s home visit. The threshold for the school to reach out to the student´s home and vice versa feels lower and the teacher home visit seems to be an important factor in establishing a good school-home-relationship.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectMITOnb_NO
dc.subjecthjemmebesøknb_NO
dc.subjectelevernb_NO
dc.subjectskole-hjem-samarbeidnb_NO
dc.titleLæreren som fondsforvalternb_NO
dc.title.alternativeThe teacher as Fund Managernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282nb_NO
dc.source.pagenumber92nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel