Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTorp, Ina Lill Øwre
dc.date.accessioned2019-11-22T09:34:50Z
dc.date.available2019-11-22T09:34:50Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2629998
dc.descriptionMastergradsoppgave i tilpasset opplæring, Høgskolen i Innlandet, 2019.nb_NO
dc.description.abstractNorsk: Dette er en mastergradsoppgave i studiet Tilpasset opplæring ved Høgskolen i Innlandet. Oppgaven har som formål å finne ut hvordan elever og lærere ser på fenomenet relasjoner og den har også sett på anerkjennelse som en faktor som kan påvirke relasjonsbyggingen. Problemstillingen til denne oppgaven ble Hvordan bygge gode lærer-elev – relasjoner? Med bakgrunn i problemstillingen har oppgavens hensikt vært å belyse de gode relasjonene, og å se på hva lærere og elever legger til grunn som viktig i relasjonsbyggingen. Den ønsker å se på hvordan informantene i studien ser på fenomenet relasjoner og hvilke erfaringer de har, og om dette har en sammenheng med det teoretiske perspektivet til oppgaven. Det teoretiske perspektivet har tatt utgangspunkt i relasjonsteori, men har også teori knyttet til anerkjennelsesbegrepet. Oppgaven har en fenomenologisk inngang og kvalitativt intervju som metodisk tilnærming. Hensikten er at man gjennom et kvalitativt intervju kan få innsyn i informantenes syn, meninger, holdninger, tanker og erfaringer rundt fenomenet. Intervjuene ble gjennomført som gruppeintervju, på den måten kunne informantene påvirke hverandre og gjennom samspill kunne viktige data komme frem. Dette ga også oppgaven et sosiokulturelt perspektiv på datainnsamlingen. Informantene er fire lærere og seks elever fra ungdomstrinnet, og dataene fra informantene blir grundig presentert før deler av det drøftes opp mot det teoretiske perspektivet. Funnene i denne studien viser at relasjonsbygging påvirkes av lærerens egenskaper, interesse og engasjement. Studien viser også at anerkjennelse er en avgjørende egenskap for å bygge de gode relasjonene mellom lærer og elev. Det er spesielt viktig at læreren har et subjekt-subjekt – menneskesyn, og at elevene møtes med både ytre og indre anerkjennelse. Relasjonene påvirkes også av lærerens evne til å være profesjonell. Lærerens profesjonalitet sier noe om hvordan læreren gjennomfører klasseledelse og hvilke evner han eller hun har til relasjonsbygging, noe som har stor påvirkning på lærer-elev – relasjonen. Videre viser studien at tid er en faktor med stor påvirkning på relasjonsbygging både på individ- og system-nivå, og lærerne ser at mangel på tid også påvirker relasjonsbyggingen med elever. Lærerne finner det vanskelig å ha tid nok til å se alle elevene når de har behov for det, og skolens ledelse jobber heller ikke systematisk med relasjoner og relasjonsbygging.nb_NO
dc.description.abstractEnglish: This is a master's thesis in the program Adapted training at Inland Norway University of Applied Sciences. The purpose of the assignment is to find out how students and teachers look at the phenomenon of relationships, and it has also looked at recognition as a factor that can affect the relationship building. The topic question of this task was how to build good teacher-student relationships? Based on the topic question, the purpose of the task has been to shed light on the good relations and to look at what teachers and students think of as important in the relationship building. It wants to look at how the informants in this study look at the phenomenon of relationships and what experiences they have, and whether this has a connection with the theoretical perspective of the task. The theoretical perspective has been based on relationship theory, but also has theory related to the concept of recognition. The thesis has a phenomenological entrance and a qualitative interview as a methodical approach. The purpose is that through a qualitative interview, one can gain access to the informants' views, opinions, attitudes, thoughts and experiences around the phenomenon. The interviews were conducted in groups, in which way the informants could influence each other and through interaction, important data could come forward. This also gave the task a socio-cultural perspective on the data collection. The informants are four teachers and six pupils from the upper secondary level, and the data from the informants are thoroughly presented before parts of it are discussed up against the theoretical perspective. The findings in this study show that relationship building is influenced by the teacher's characteristics, interest and commitment. The study also shows that recognition is a crucial feature in building the good relationships between teacher and student. It is especially important that the teacher has a subject-subject - human vision, and that the students meet with both external and internal recognition. The relationships are also influenced by the teacher's ability to be professional. The teacher's professionalism says something about how the teacher conducts class leadership and what abilities he or she has in relation to building relationships, which has a major impact on the teacher-student relationship. Furthermore, the study shows that time is a factor with great influence on relationship building at both individual and system level, and the teachers see that lack of time also affects the relationship building with students. The teachers find it difficult to have enough time to see all the students when they need it, and the school's management also does not work systematically with relationships and relationship building.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectMITOnb_NO
dc.subjectlærer-elev-relasjonernb_NO
dc.title«HIGH FIVE!» - Den viktige relasjonen: En kvalitativ studie av relasjonsbygging mellom elev og lærernb_NO
dc.title.alternative«High five!» - the important relationship: A qualitative study on building relationship between students and teachersnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282nb_NO
dc.source.pagenumber95nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel