Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJuvet, Aase Margrethe Aareskjold
dc.date.accessioned2019-11-22T14:58:09Z
dc.date.available2019-11-22T14:58:09Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2630122
dc.descriptionMastergradsoppgave i tilpasset opplæring, Høgskolen i Innlandet, 2019.nb_NO
dc.description.abstractNorsk: Problemstilling Studiens tema har vært å se om det er forskjeller på gutter og jenters faglige og sosiale ferdigheter i barnehagealder, og hvordan pedagogen vurderer de samme ferdighetene hos barna. Med faglige ferdigheter menes språklige og matematiske ferdigheter. Hensikten med studien har vært å få innsikt rundt temaet kjønnsforskjeller i barnehagealder og om de samme forskjellene man finner i skolen kan identifiseres allerede i barnehagealder. Metode I denne oppgaven har jeg valgt kvantitativ metode. Dataene har jeg hentet fra et anonymisert kartleggings- og utviklingsprosjekt gjennomført av Senter for Praksisrettet Utdanningsforskning (SePU), et prosjekt som har til hensikt å forbedre pedagogisk praksis i barnehagene i utvalgte fylker i Norge. Dette er et stort materiale og et omfattende prosjekt. Jeg har valgt å benytte meg av spørreskjema som er relevant i forhold til min problemstilling. Dette er spørreskjema som er besvart av barn om sin egen kompetanse på faglige ferdigheter, og spørreskjema som er besvart av pedagogen om sin vurdering av barnas språklige og sosiale kompetanse. Kilder og statistiske analyser Det statistiske datamaterialet gjør det mulig for meg å gjennomføre kvantitative undersøkelser. Jeg har benyttet et dataprogram kalt SPSS for å gjennomføre frekvensanalyser, korrelasjonsanalyser og variansanalyser. I tillegg til disse analysene, støtter jeg meg til andre undersøkelser og teori for å underbygge mine funn. Kildene er primært hentet fra sekundærdata. Resultat Hovedfunnene i undersøkelsen er at det er generelle statistisk signifikante kjønnsforskjeller mellom gutter og jenter på gjenkjenning av bokstaver og ord, men ikke på geometriske figurer og tall. Når det gjelder kjønnsforskjeller mellom høyt- og lavtpresterende barn, viser resultatene at det er statistisk signifikante kjønnsforskjeller mellom de høytpresterende barna på bokstaver i jentenes favør. Blant de lavtpresterende barna er det statistisk signifikante kjønnsforskjeller på gjenkjennelse av tall i guttenes favør. I analysene som undersøker likheter og forskjeller innad i kjønnsgruppene, viser resultatene at det er større forskjeller mellom høyt- og lavtpresterende jenter enn mellom høyt- og lavtpresterende gutter på gjenkjennelse av tall, bokstaver og ord. På geometriske figurer er det større forskjeller mellom guttene. Pedagogene vurderer generelt sett jentene statistisk signifikant bedre enn guttene, både på sosiale og språklige ferdigheter. Når man går bak disse tallene og undersøker kjønnsforskjeller blant høytpresterende og lavtpresterende barn, viser resultatene at guttene vurderes statistisk signifikant lavere enn jentene på sosiale ferdigheter, men ikke språklig.nb_NO
dc.description.abstractEnglish: Introduction The subject of this master thesis is to explore if there are gender differences in academic and social skills in kindergarten, and how the teacher evaluates these. Specific emphasis is placed on language and math skills. The intention of this study has been to earlier identify gender differences among children in kindergarten instead of later in school age. Method The data for this master’s thesis project was collected from an anonymous development and surveillance program conducted by SePU (Center of the Study of Educational Practice). This center’s purpose is to improve the educational content offered in kindergartens in selected counties in Norway. This program is very extensive and comprehensive, but I have chosen specific questionnaires that are relevant to my project. This survey presents questions for the children to assess their academic ability, as well as questions directed towards the teachers regarding their own assessment of the children’s language and social skills. I have chosen to use quantitative methodology. Sources and statistical analyzes This statistic data enabled me to carry out quantitative surveys, and using SPSS I have conducted frequency analyzes, correlation analyzes, and variance analyzes. In addition to the results of these analyzes, I included other research and theory to substantiate my findings. The sources are primarily derived from secondary data. Results The main findings are general statistically significant gender differences in recognition of letters and words, but not on geometric figures and numbers. In gender differences between high- and low-performing children, significant gender differences were found in favor of girls in letters in the high-performing group. Among the low-performing children, there are statistically significant gender differences in the recognition of numbers in favor of boys. In the analyzes that examine similarities and differences within the gender groups, the results show that there are larger differences between high- and low-performing girls than between high- and low-performing boys in recognition of numbers, letters and words. There are bigger differences in skills of geometric figures among boys. The teacher generally considers the girls statistically significantly better than the boys, both in language and social skills. Compared to girls, boys are statistically significantly lower on social skills than girls in group of high-performing and low-performing children. Boys are considered statistically significantly lower on social skills, but not in languages.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectMITOnb_NO
dc.subjectbarnehagennb_NO
dc.titleKjønnsforskjeller i språklige og sosiale ferdigheter i barnehagen - hvordan barna presterer og pedagogen vurderer. En kvantitativ tverrsnittstudienb_NO
dc.title.alternativeGender differences in language and social skills in kindergarten. How the children perform, and the teacher consider. A quantitative cross-sectional studynb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.source.pagenumber87nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel