Show simple item record

dc.contributor.authorAlme, Birthe Lovise Strand
dc.date.accessioned2019-11-26T10:16:46Z
dc.date.available2019-11-26T10:16:46Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2630460
dc.descriptionMastergradsoppgave i tilpasset opplæring, Høgskolen i Innlandet, 2019.nb_NO
dc.description.abstractNorsk: Denne masteroppgaven handler om skoleutvikling, med et fokus på grunnskolelærerens praksis- og kompetanseutvikling i profesjonsfellesskap. Formålet med oppgaven er å undersøke hvordan trinnsamarbeidet gir muligheter for en utvikling av lærernes egen praksis. Gjennom en litteraturgjennomgang, samt et empirisk materiale undersøker denne oppgaven følgende problemstilling: Hvordan opplever lærerne trinnsamarbeidet som en arena for felles praksis- og kompetanseutvikling? Oppgaven har en kvalitativ tilnærming med intervjuer av totalt åtte informanter fordelt på to skoler. Informantene består av seks lærere og to skoleledere fra grunnskolen. Hensikten med å velge ut disse to ulike gruppene er å undersøke lærernes egne opplevelser, samt skoleledernes forståelser, forventinger og tilrettelegging for et utviklingsrettet arbeid innad i trinnsamarbeidet til lærerne. I litteraturen og i intervjuene er det rettet fokus mot tre delområder for å undersøke tematikken nærmere. Dette er profesjonelle læringsfellesskap, kunnskapsbase og refleksjon. Funn i denne masteroppgaven viser at trinnsamarbeidet først og fremst er preget av et organisatorisk arbeid, og i mindre grad en praksis- og kompetanseutvikling. Det blir også påpekt av informantene at utvikling først og fremst forkommer i skolens felles utviklingstid en fast dag i uken. Dette knyttes også til noen ulikheter med intensjonene til blant annet et profesjonelt læringsfellesskap, slik det er presentert i litteraturgjennomgangen. Funnene viser samtidig at lærerne hadde ønsker om å arbeide mer utviklingsrettet, og skolelederne hadde også klare forventinger til dette. Et gjennomgående funn er en tidsproblematisering som hindring til et utviklingsfokus i et trinnsamarbeid. Mellom lærerne og skolelederne er det noen ulike oppfatninger av hvordan utviklingsarbeid som en del av trinnsamarbeidet skal utføres, som også kan prege utviklingen. Deriblant innhold, forståelse og ulike sider ved organiseringen. Fremtidige ønsker fra flere av lærerinformantene er et styrket fellesskap som står ansvarlige for både planlegging og gjennomføring av underving, for på den måten å styrke en felles utvikling av kunnskap og praksis.nb_NO
dc.description.abstractEnglish: This master thesis is about school development, with a focus on the primary and lower secondary school teacher's practice and competence development in professional community. The purpose of this task is to investigate how step cooperation provides opportunities for developing the teachers' own practice. Through literature review and with collected empirical material, this thesis examines the following problem: How do the teachers experience the step collaboration as an arena for common practice and competence development? The assignment has a qualitative approach with interviews of a total of eight informants from two primary schools. The informants consist of six teachers and two school leaders. The purpose of these two different groups is to investigate the teachers 'own experiences, as well as the school leaders' understandings, expectations and facilitation for a development-oriented work within the step cooperation with the teachers. In the literature and in the interviews, focus has been placed on three sub-areas in order to investigate the thematics in more detail. These are professional learning community, knowledge base and reflection. Findings in this master thesis show that the step cooperation is primarily characterized by organizational work and, to a lesser extent, a practice and competence development. It is also pointed out by the informants that development primarily occurs in the school's common development time a fixed day of the week. This is also linked to some differences with the intentions of, among other things, a professional learning community, as it is presented in the literature review. At the same time, discoveries show that the teachers had a desire to work more developmentally and that the school leaders also had clear expectations for this. A recurring finding is a shortage of time as an obstacle to focus on practice and competence development in team collaboration. It also turns out to be some different understandings between the teachers and the school leaders as to who can influence this development. Through the study it is also pointed out that there are other underlying factors that can problematize this work in school. Including content, understanding and various aspects of the organization. Future wishes from several of the teacher informants are a strengthened community that is responsible for both planning and implementation of teaching, in order to strengthen a common development of knowledge and practice.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectMITOnb_NO
dc.subjectlærerrollennb_NO
dc.titleLærernes trinnsamarbeid som arena for praksis- og kompetanseutviklingnb_NO
dc.title.alternativeTeacher´s team collaboration as an arena for practice and competence developmentnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.source.pagenumber118nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record