Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSnipstad, Øyvind Ibrahim Marøy
dc.date.accessioned2020-01-03T12:01:55Z
dc.date.available2020-01-03T12:01:55Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.isbn978-82-8380-126-2
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2634784
dc.descriptionReference article 3: Snipstad, Ø. I. M. (2019). Inclusive education: ‘making up’ the normal and deviant pupil. Disability & Society, 1-21. doi:10.1080/09687599.2019.1680342nb_NO
dc.description.abstractHow do ‘kinds’ of knowledge and practices existing within schools contribute to ‘making up’ intellectually disabled pupils in relation to perspectives on inclusion? This project departs from a micro-perspective on inclusion where the object of study is the processes that take place within educational institutions and between actors in the classrooms and other contexts at schools. Based on this, the dissertation aims to understand how education contributes to ‘making up’ intellectually disabled pupils. Drawing on the theoretical works of the Canadian philosopher Ian Hacking, this project discusses how produced knowledge, stereotypical assumptions, values, beliefs and so on that are implemented in the category ‘intellectual disability’ affect organisational practices, which in turn interact with the children classified as intellectually disabled and influence how they understand themselves and their surroundings. The dissertation consists of three articles that are based on empirical data gathered from three pupils diagnosed with intellectual disability. The three informants are each devoted their own article. Individually the articles discuss different issues and themes related to different dimensions of inclusion, respectively: participation, fellowship, democracy and benefit. Based on the mentioned perspectives on inclusion, the purpose of the articles is to discuss how intellectual disability as a category affects the surroundings attitudes, practices, assumptions, understandings and so on, which in turn provides certain descriptions from which the classified pupils experience, behave and act. The project argues that the beliefs and practices that pupils classified as intellectually disabled are subjected to in school play a major role in regards to the kind of person it is possible for them to be. When education is organised based on beliefs that intellectual disability refers to pupils that deviate from others, the descriptions available for them to interact with will also be of a deviant kind. On the other hand, if education provides descriptions related to high expectations, ambitions and opportunities for all, the way in which it is possible to be a pupil for children classified as intellectually disabled might thus resemble normalised descriptions similar to those available to their peers. Just as interacting with perspectives that consider intellectually disabled children as different or special might construct barriers relating to normative standards of society, more socially oriented approaches to education might contribute to deconstructing barriers for present and future participation.nb_NO
dc.description.abstractHvordan bidrar kunnskap og praksiser i skolen til å konstruere utviklingshemmede elever forstått relasjon til perspektiver på inkludering? Utgangspunktet for dette prosjektet er et mikro-perspektiv på inkludering. Studiens objekt er prosessene som foregår innad i utdanningsinstitusjoner og mellom aktører både i og utenfor klasserommet. Med dette som utgangspunkt tar avhandlingen videre sikte på å forstå hvordan utdanningsinstitusjoner bidrar til å konstruere utviklingshemmede elever. Basert på teorier av den kanadiske filosofen Ian Hacking, diskuterer denne avhandlingen hvordan produsert kunnskap, stereotypiske antagelser, verdier, oppfattelser og overbevisninger som er implementert i kategorien utviklingshemming påvirker organisering og praksis. Betydningen av organisering og praksis diskuteres videre i relasjon til hvordan elever klassifisert som utviklingshemmet forstår seg selv og sine omgivelser. Avhandlingen består av tre artikler basert på empiri hentet fra tre elever som alle er gitt en utviklingshemmingsdiagnose. Hver av de tre informantene er viet sin egen artikkel. De tre artiklene diskuterer ulike utfordringer i skolen knyttet til ulike dimensjoner av inkludering, henholdsvis; deltakelse, fellesskap, demokrati og utbytte. Med utgangspunkt i disse fire dimensjonene av inkludering er formålet med artiklene å diskutere hvordan kategorien utviklingshemming påvirker omgivelsenes holdninger, antagelser og praksis, som videre gir visse beskrivelser de klassifiserte kan handle, erfare og oppleve ut ifra. I prosjektet argumenteres det for at organisering og praksis som elever klassifisert som utviklingshemmede i skolen møter spiller en viktig rolle med tanke på hvilke ‘type’ menneske det er mulig for dem å være. Dersom utdanningen er basert på en antagelse om at utviklingshemming betegner elever som avviker fra andre, vil beskrivelsene som er tilgjengelige for dem også være av en avvikende ‘type’. Imidlertid vil også en utdanning som er organisert slik at alle elever møtes med høye krav og forventninger i skolen kunne gi utviklingshemmede tilgang på normaliserte beskrivelser å handle, erfare og oppleve ut ifra. På samme måte som en utdanning basert på perspektiver om utviklingshemmede som annerledes eller spesielle kan bidra til å konstruere barrierer for deltagelse, kan perspektiver som er mer sosialt orienterte bidra til å redusere eller fjerne nåværende og fremtidige barrierer for deltagelse både i skolen og i samfunnet for øvrig.nb_NO
dc.language.isoengnb_NO
dc.relation.ispartofseriesPhD in Child and Youth Participation and Competence Development;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.titleWays to be a person: How schools contribute to ‘making up’ intellectually disabled pupilsnb_NO
dc.typeDoctoral thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal