Show simple item record

dc.contributor.authorAaslie, Madelaine
dc.date.accessioned2020-01-17T13:27:02Z
dc.date.available2020-01-17T13:27:02Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2636859
dc.descriptionMastergradsoppgave i tilpasset opplæring, Høgskolen i Innlandet, 2019.nb_NO
dc.description.abstractNorsk: Denne masteroppgaven handler om hva lærere gjør for å tilpasse opplæringen for elever som viser lærings- og undervisningshemmende atferd. Målet med denne studien er å få en dypere forståelse basert på informantenes meninger, erfaringer og opplevelser av arbeidet med å tilpasse opplæringen for elever som viser lærings- og undervisningshemmende atferd. Det empiriske materialet er samlet inn gjennom kvalitative metoder basert på observasjon og intervju. Utvalget består av to lærere fra to ulike barneskoler på Østlandet. Studiens funn viser at lærere opplever arbeidet med tilpasset opplæring som utfordrende, men også spennende og interessant. De viser til viktige faktorer i dette arbeidet, blant annet gjennom anerkjennelse, relasjoner, trivsel, sosial kompetanse og klasseledelse. Lærerne opplever at de gjennom gode relasjoner til elevene får innblikk i hva som kan ligge bak atferden elevene viser, og dermed også at de kan legge til rette for å møte elever ut i fra deres evner og forutsetninger. Lærerne legger vekt på arbeid med å forebygge lærings- og undervisningshemmende atferd, samtidig som de vektlegger å øke deres motivasjon for å bidra til økt lærelyst og dermed også økt læringsutbytte. Studien viser til at lærerne gjennom tydelig klasseledelse, hvor fokus er rettet mot proaktive strategier, etablering av regler og rutiner, relasjonskompetanse, bruk av ros og oppmuntrende kommentarer, opplever å skape forutsigbarhet. Videre vektlegges det å ha klare forventninger til elevene både når det gjelder atferd og arbeidsinnsats. Det fremkommer i studien at lærerne også vektlegger en positiv tilnærming preget av humor og trygghet, med en tro på elevens mulighet til å mestre. I tillegg fremhever lærerne arbeidet med å skape et inkluderende miljø, både for å skape trivsel, legge til rette for vennskapsrelasjoner og for å kunne realisere prinsippet om en tilpasset opplæring.nb_NO
dc.description.abstractEnglish: This master's thesis is about which measures teachers initiate to adapt their teaching to pupils who conduct themselves in a manner that obstructs learning and teaching. The aim of this study is to gain a deeper understanding based on the informants' opinions, experiences and experiences of the work to adapt the teaching to pupils who conduct themselves in a manner that obstruct learning and teaching. The empirical material is collected through qualitative methods based on observation and interview. The selection consists of two teachers from two different primary schools in eastern Norway. The study's findings show that teachers experience the work with adapted education as challenging, but also exciting and interesting. The teachers refer to important factors in this work, including through recognition, relationships, well-being, social competence and class management. The teachers find that through good relationships with the students they get an insight into what can be behind the behavior the pupils show, and thus can also facilitate meeting pupils based on their abilities and pretences. The teachers emphasize working on preventing manners that obstruct learning and teaching, while at the same time aim to increase their motivation to contribute to increased learning enthusiasm and thus also increased learning outcomes. The study indicates that teachers through clear class management, where the focus is on proactive strategies, establishing rules and routines, relationship competence, use of praise and encouraging comments, are able to create predictability. Furthermore, it is emphasized to have clear expectations for the pupils both with regard to behavior and work effort. It appears from the study that teachers also emphasize a positive approach characterized by humor and security, with a belief in the student's ability to master. In addition, the teachers emphasize the work of creating an inclusive environment, both to create well-being, facilitate relationships with friends and to realize the principle of adapted education.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectMITOnb_NO
dc.subjectlæringshemmende atferdnb_NO
dc.subjectundervisningshemmendenb_NO
dc.titleTilpasset opplæring for elever som viser lærings- og undervisningshemmende atferdnb_NO
dc.title.alternativeAdapted education to pupils who conduct themselves in a manner that obstructs learning and teachingnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282nb_NO
dc.source.pagenumber98nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record