Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBærland, Rannveig Borvik
dc.date.accessioned2020-02-06T15:18:48Z
dc.date.available2020-02-06T15:18:48Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2640107
dc.descriptionMastergradsoppgave i psykososialt arbeid med barn og ungenb_NO
dc.description.abstractNorsk sammendrag: I denne masteroppgaven har målet vært å se på mulighetene den enkelte lærer har for å jobbe med psykososialt arbeid i ungdomsskolen. Bakgrunnen for studien er knyttet til endringene som har skjedd i skolen etter innføringen av kunnskapsløftet, med tanke på en mer målstyrt skole som har gitt lærerne endrede krav og oppgaver knyttet til skolens omfattende samfunnsmandat. Det empiriske materialet bygger på individuelle intervjuer med fem lærere fra ulike ungdomsskoler på Østlandet. Resultatene er tolket og analysert opp mot Michael Lipskys tanker om bakkebyråkrater, som gjennom sitt arbeid er de som har ansvar for å utføre velferdstjenestene i praksis, og det dilemmafylte ved å være bakkebyråkrat. Resultatene sees også opp mot nyere relevant forskning knyttet til lignende tematikk. Studien peker på hvilke muligheter lærere opplever at de har til å oppfylle et bredt samfunnsmandat, og hvilke forutsetninger som må ligge til grunn for å få dette til. Studien ser på læreres muligheter til å jobbe med psykososialt arbeid i ungdomsskolen. Lærerne som har blitt intervjuet i oppgaven forteller at de ønsker større kunnskap om hvordan en kan skape et godt, psykososialt miljø både i klassen og på skolen. De ønsker mer systematikk i dette arbeidet, og tid og rom til å jobbe med psykososialt arbeid. Funn forteller også at lærerne opplever både krysspress og prioriteringskonflikter knyttet til dette arbeidet. Studien antyder at lærere har behov for større kompetanse om miljøbygging og gode strategier for å få til det psykososiale arbeidet i skolen, og at det er ledelsen ved skolene som må lede det skoleomfattende og systematiske arbeidet. Studien viser derfor til kommunen og skolelederne som sentrale i dette arbeidet. Deres påvirkning av statlige og sentrale krav, i tillegg til hvordan de forvalter sitt ansvar for det psykososiale arbeidet, vil ha betydning for hvordan arbeidet med det psykososiale miljøet utføres. Begge deler vil med andre ord ha betydning.nb_NO
dc.description.abstractEngelsk sammendrag (abstract) The purpose of this thesis is to look at the possibilities every teacher has to focus on psychosocial work during secondary school. The reason for this study is related to changes in the school sector as the result of implementing The National Curriculum of 2006 with regards to the introduction of new public management principles (management by objectives) demanding more from the teachers with more duties and expanding the schools mandate given by the school owners. The empirical material is based on individual interviews of five teachers from different secondary schools in the eastern part of Norway. The results have been interpreted and analyzed against Michael Lipsky’s ideas about Street Level Bureaucrats who in fact are those responsible for carrying out welfare services and the dilemmas these bureaucrats face. The results are also compared with recent relevant research on similar themes. The study highlights each teacher’s felt ability to fulfil a wide mandate given by the greater society and which preconditions necessary to meet these expectations. The study looks at the teacher’s opportunity to engage in psychosocial work in secondary school. The teachers interviewed in this study express their wish for higher competence in creating a good psychosocial environment both in class and at school. They wish this is put in a better system and that the work with psychosocial matters is given resources in terms of time. Findings also show that teachers experience conflicting interests and difficulties in giving priority related to this kind of work. The study suggests that teachers need a wider competence on how to build a good social environment and how to make good strategies for psychosocial matters at school and it also suggests that the school management must engage in this work systematically on an institutional level. According to the study the school owners and school management are key contributors in this work. How they adopt and adjust to governmental regulations and managing their responsibility influence the implementation of the psychosocial work. Both aspects are therefor of importance.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen i Innlandetnb_NO
dc.subjectpsykososialt arbeidnb_NO
dc.subjectungdomsskolennb_NO
dc.subjectbakkebyråkratnb_NO
dc.titleLæreres muligheter for psykososialt arbeid i ungdomsskolennb_NO
dc.title.alternativeTeachers' opportunities for psychosocial work in secondary schoolnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosialt arbeid: 360nb_NO
dc.source.pagenumber72nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel