Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLie, Synnøve Steine
dc.date.accessioned2020-09-22T11:53:22Z
dc.date.available2020-09-22T11:53:22Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2679031
dc.descriptionMastergradsoppgave i psykososialt arbeid med barn og ungeen_US
dc.description.abstractTemaet for masteroppgaven er deltakelsespraksiser i barnevernet. Barnevernsfeltet er i stadig utvikling og barn og unges synspunkt og meninger tillegges stadig større vekt. Oppgaven ser nærmere på hvilke praksiser innen barnevernsfeltet som bidrar til at barn og unge blir inkludert og får medvirke i egen sak. Samhandlingen mellom barn og unge og deres saksbehandler er i fokus. Studien er utført i fire norske kommuner hvor to av barneverntjenestene deltar i et forsøksprosjekt med å flytte ansvarsoppgaver fra stat til kommune, mens to av barneverntjenestene arbeider etter dagens ordning. Studien baserer seg på kvalitative intervjuer fra fire saksbehandlere og et fokusgruppeintervju av 10 ungdommer fra barnevernsproffene. Ungdommene representerer kommuner fra ulike steder i landet. Studiens forskningsspørsmål etterspør i hvilken grad ungdom opplever å inkluderes i egen sak, hvordan samhandlingen mellom saksbehandler og ungdom påvirker graden av deltakelse og hvilke forhold saksbehandlerne opplever som fremmende og hemmende for ungdoms deltakelse. Studien har hatt fokus på samhandlingen mellom ungdom og deres saksbehandlere for å finne frem til konkrete handlinger utøvd av saksbehandlerne, som bidrar til barn og unges deltakelse og inkludering. Teoretisk belyses tema gjennom en juridisk og sosiokulturell diskurs. Analysen knyttes opp mot anerkjennelsesteorier, bakkebyråkratperspektivet og institusjonell dømmekraft. Gjennom ungdommenes og saksbehandlernes fortellinger har jeg funnet frem til fem deltakelsespraksiser: (1) Verdien av nok og nyttig informasjon (2) Betydningen av rom og sted for barn og unges deltakelse (3) Deltakelse i lys av makt og anerkjennelse (4) Barn og unge som samfunnsborgere (5) Organisasjonsbetinget deltakelsespraksiser. Innenfor de fem praksisene kan barn og unge oppleve både anerkjennelse og krenkelser. Det som viser seg avgjørende for graden av deltakelse er om barn og unge innenfor de ulike praksisene gis tilgang til arenaer hvor de kan anerkjennes.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectBarneverneten_US
dc.subjectBarnevernstjenesteren_US
dc.subjectBarns deltakelseen_US
dc.subjectUngdoms deltakelseen_US
dc.subjectAnerkjennelsesteorieren_US
dc.titleDet er ganske slemt å gi barn en rett som de ikke vet eller skjønner hva er. En kvalitativ studie om barn og unges deltakelse i barnevernssaker.en_US
dc.title.alternativeIt is pretty mean to give children a right that they do not know or understand what is. A qualitative study on children and young people's participation in child welfare cases.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200en_US
dc.source.pagenumber93en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel