Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorParish, Karen
dc.date.accessioned2020-09-30T09:25:14Z
dc.date.available2020-09-30T09:25:14Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.isbn978-82-7184-414-1
dc.identifier.isbn978-82-7184-415-8
dc.identifier.issn1893-8337
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2680456
dc.description.abstractThe main contribution of this thesis is increased knowledge about if and how the global logic of human rights, is embedded in the International Baccalaureate from the global to the local level. The study adopts a comparative case study approach that takes the global human rights logic as the phenomenon of interest. A vertical comparison is adopted to explore if and how the global human rights logic is embedded in the International Baccalaureate at the global level (macro), how it is experienced at the local level (meso) and how it is adhered to at individual level (micro). At the same time, a horizontal comparison is adopted to explore between different International Baccalaureate school contexts (meso) and between individual students who are taking the International Baccalaureate Diploma Programme (micro). This study has contributed a new methodological tool for assessing student adherence to the human rights logic that can be used to give an overview of the competence that students have. At the same time, by adopting the institutional logics perspective this thesis contributes a theoretical framework that enables the complexity of the institutional environment to be explored at different levels of abstraction, thus contributing to our understanding of how logics at the global organisational level filter down and impact at the local level. The findings reveal that the global logic of human rights is very much evident in the historical development of the International Baccalaureate and continues to the present day. However, variation in student levels of adherence to this human rights logic varies significantly both within and between school contexts. When exploring how the experience of the school learning community influenced the adherence of students the following aspects emerged: the types and variety of subjects offered, the types and variety of extra-curricular activities offered, the lived experience of diversity that students have, and logic hybridity in the school learning community. At the same time, students were also influenced by their experiences outside of the SLC such as family life, their friendships, and the media. In light of these findings, it is recommended that further consideration is given by the International Baccalaureate to how they ensure that their mission aims are fulfilled in the increasingly diverse school contexts in which they are now operating.en_US
dc.description.abstractSammendrag: Denne avhandlingens hovedbidrag er økt kunnskap om den globale logikken om menneskerettigheter i den internasjonale Baccalaureatorganisasjon, og hvordan kunnskapen er integrert fra det globale til det lokale nivået. Studien benytter en komparativ case study tilnærming hvor den globale menneskerettighetslogikken er interesseobjektet. Studien undersøker gjennom en vertikal sammenligning om og hvordan den globale menneskerettighetslogikken er integrert i den internasjonale Baccalaureatorganisasjon på globalt nivå (makro), hvordan det oppleves på lokalt nivå (meso) og hvordan det etterleves på individnivå (mikro). En horisontal sammenligning utforsker samtidig forskjellene mellom Baccaluareatorganisasjonens ulike internasjonale organisasjonskontekster (meso) og forskjellene mellom individuelle studenter som tar International Baccalaureate Diploma Programme (micro). Denne studien har bidratt til et nytt metodologisk verktøy for å vurdere studentens etterlevelse av menneskerettighetslogikken, som også kan brukes til å gi en oversikt over kompetansen som studentene har. Samtidig, ved å anta det institusjonelle logikkperspektivet, bidrar denne oppgaven til et teoretisk rammeverk som gjør det mulig å undersøke kompleksiteten i det institusjonelle miljøet på ulike nivå, og dermed bidra til forståelsen av hvordan logikken på det globale organisasjonsnivået filtrerer ned og påvirker lokalt nivå. Resultatene viser at den globale logikken om menneskerettigheter er svært tydelig i den historiske utviklingen av den internasjonale baccalaureatorganisasjonen, og er også viktig det som passer grunnlag for organisasjonen i dag. Variasjon i studentnivåer viser imidlertid at etterlevelse av menneskerettighetslogikken varierer betydelig både innenfor og mellom skoler. En utforskning av hvordan opplevelsen av skolens miljøet påvirket elevers etterlevelse av menneskerettighetslogikken, viste at følgende aspekter var av betydning: typer og mangfold av fag som tilbys, typer og mangfold av utdanningsprogrammer som tilbys, elevenes faktiske erfaring med mangfold, og logikk-hybriditet i skolens miljø. Samtidig ble studentene også påvirket av sine erfaringer utenfor skolens miljø, som familie, venner og media. I lys av disse funnene anbefales det at den internasjonale Baccalaureatorganisasjon videreutvikler arbeidsmåter, og didaktikk som sikrer at deres mål om å formidle kunnskap og verdier er i tråd med den globale menneskerettighetslogikken oppnås, uavhengig av forskjellene mellom de stadig mer varierte skolekontekstene organisasjonen opererer.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherHøgskolen i Innlandeten_US
dc.relation.ispartofseriesPh.d.-avhandling i barn og unges deltakelse og kompetanseutvikling;8
dc.relation.ispartofseriesPhD Thesis in Child and Youth Participation and Competence Development;8
dc.subjectInternational Baccalaureate schoolsen_US
dc.subjectHuman rightsen_US
dc.subjectHuman rights logicen_US
dc.subjectInternasjonale Baccalaureatskoleren_US
dc.subjectMenneskerettigheteren_US
dc.subjectMenneskerettighetslogikken_US
dc.subjectDen globale logikken om menneskerettigheteren_US
dc.subjectThe global logic of human rightsen_US
dc.titleAn embedded human rights logic? A comparative study of International Baccalaureate schools in different contexts.en_US
dc.title.alternativeEn innebygd menneskerettighetslogikk? En komparativ studie av Internasjonale Baccalaureatskoler i ulike sammenhenger.en_US
dc.typeDoctoral thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber100en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel