Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBakjord, Linn Helena
dc.date.accessioned2020-09-30T12:40:23Z
dc.date.available2020-09-30T12:40:23Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2680564
dc.descriptionMastergradsoppgave i spesialpedagogikk - rådgivning og endringsarbeiden_US
dc.description.abstractDenne undersøkelsen fokuserer på å få innsikt og forståelse i hvordan ulike profesjonsdeltagere i skolen opplever at bruken av nettbrett kan fremme inkludering i skolen. Problemstilling til denne undersøkelsen er: «Hvordan tenker lærere at bruk av læringsbrett kan være en ressurs for en mer inkluderende spesialundervisning?» Hovedmålet med undersøkelsen har vært å få innsikt i hvordan profesjonsutøverne opplever temaene spesialundervisning, inkludering og digitale verktøy i skolen. Jeg har brukt en kvalitativ tilnærming ved å bruke individuelt intervju som metode, som er fenomenologisk og hermeneutisk forankret. Jeg har sett på ulike teoretiske tilnærminger for å belyse og analysere problemstillingen. Jeg viser til sosiokulturell læringsteori og sentral teori innenfor temaene til spesialpedagogikk, inkludering og digitale verktøy. For å få den innsikten jeg mener kan svare på problemstillingen har jeg valgt å intervju en PP- rådgiver, en lærer, og en ressurslærer og avdelingsleder. De to sistnevnte har lang erfaring i skolen som lærere. På bakgrunn av datamaterialet har jeg utviklet tre hovedkategorier med underkategorier. Hovedkategori en er «hvordan får elevene utbytte av spesialundervisningen?» underkategoriene til denne er «tilrettelagt opplæring» og «innhold i ordinær undervisning». Hovedkategori to er «hvordan fremmer klasseledelse inkludering?» med underkategoriene «å bidra inn i fellesskapet», «trygg voksen» og «rammer». Hovedkategori tre er «Hvordan kan læringsbrett bidra til en inkluderende praksis?» med underkategoriene «tilgjengelige verktøy» og «elevene må lære». De viktigste funnene i denne undersøkelsen er at læringsbrettet kan fremme inkludering, fordi det er lettere å tilrettelegge for den enkelte, og tilpasningene er mindre synlig for medelevene. Alle elever har de samme hjelpemidlene tilgjengelig på læringsbrettet. Det viser seg at elever med faglige utfordringer sannsynligvis også strever med digitale ferdigheter. Derfor kommer man ikke bort ifra at læreren er den viktigste pådriveren, til en inkluderende praksis i skolen. Læreren trenger støtte og gode rammer for å få dette til, det kan bety at skoleledelsen er nødt til å lage systemer slik at inkluderingstankegangen blir gjeldene i hele skolens system. Alle profesjonsutøverne i skolen er nødt til å henge med i denne digitale utviklingen, og må legge til rette for at alle barn kan delta i skolens aktiviteter, på bakgrunn av sine egne forutsetninger. Dagens lærere er nødt til å tenke nytt rundt egen praksis, siden læringsledelse med digitale verktøy vil kreve en annen form for ledelse enn hva mange er vant med. Læreren må gå foran som et godt eksempel og lære seg noe nytt, selv om det kan være ubehagelig.en_US
dc.description.abstractAbstract: This research paper aims to provide insight and understanding on how different practitioners in the school, experience the use of tablets as a tool to promote an inclusive environment in the school. The hypothesis for this research is: “How do teachers view the use of tablets as a resource that can promote a more inclusive environment in special education?”. The purpose of this research was to highlight how practitioners view the themes special education, inclusion and digital tools in the school. I have used a qualitative approach by using individual interviews as a method, which is anchored in phenomenology and hermeneutics. I reference the sociocultural theory of learning and central theories within special education, inclusive environment and digital tools. In order to provide the insight, I deem necessary to answer my hypothesis I have chosen to interview a PP-advisor, a teacher, and a resource teacher and a “school leader”. The two latter has a lot of experience as teachers in the school. With background in the data material I have produced three main categories with subcategories. Main category one is “How does the students benefit from special education?” with the following subcategories “adapted education” and “contents of ordinary education?”. Main category two is “How does class management promote an inclusive environment” with the subcategories “How to contribute in the environment”, “confident adult” and “boundaries”. Main category three is “How can the use of tablets contribute to inclusive practice” with the subcategories “available tools” and “the students have to learn”. The main findings of this research paper are that tablets can promote a more inclusive environment, because it is easier to adjust for the individual, and the adjustments become less apparent for classmates. All students have the same assistive tools available on their tablets. Students who experience difficulties in learning are also shown to have issues with digital skills. It is therefore clear that that the teacher is still the most important driving force in promoting an inclusive environment in the school. The teacher needs sufficient support and good conditions to achieve this, which can mean that the school management needs to make new systems so that an inclusive environment mindset can become prevalent the entire school system. All practitioners in the school has to keep up with the digital development and has to ensure that all the children can participate in the school’s activities, based on their abilities. Today’s teachers has to evaluate their own practice, since teaching management with tablets will demand a different form of management than that, which most are used to. The teacher must step forth as a good example, and learn a new skill, despite the fact that it may be uncomfortable.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectSpesialundervisningen_US
dc.subjectNettbretten_US
dc.subjectInkludering i skolenen_US
dc.subjectDigitale verktøy i skolenen_US
dc.titleInkluderende spesialundervisning ved bruk av nettbretten_US
dc.title.alternativeUse of tablets for an inclusive special educationen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en_US
dc.source.pagenumber88en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel