• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i pedagogikk MAPED
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i pedagogikk MAPED
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Fra allmenndannelse til dannelse: en kvalitativ tekst- og begrepsanalyse av utdanningspolitiske dokumenter

Horgen, Anna
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Anna Horgen.PDF (727.7Kb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2680588
Utgivelsesdato
2020
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master i pedagogikk MAPED [78]
Sammendrag
Siden nyliberalismens innmarsj, har man i skolepolitikken lagt sin elsk på New Public Management-styringen. Denne politikken preget av konkurranse, målstyring og effektivisering kan se ut til å ha hatt innvirkning på danningsbegrepet i skolen. Innvirkningen kommer i form av det jeg forstår som en instrumentell tilnærming til begrepet.

Danningsbegrepet kommer til syne i flere offentlige styringsdokumenter tilknyttet skole og lærerutdanning, og begrepet benyttes som om det har et selvsagt meningsinnhold. I Kunnskapsløftet 2020, omtales danning sammen med utdanning, som et oppdrag skolen og lærerne har. Lærerprofesjonen og skolen som organisasjon forplikter seg til offentlige styringsdokumenter som blant annet læreplanen, og da også til danningsoppdraget. For at skolen og lærerne skal kunne forplikte seg til disse styringsdokumentene, bør også begrepene som benyttes i disse dokumentene tydeliggjøres.

Formålet med denne masteroppgaven har vært å utforske hvilken posisjon begrepet dannelse har i sentrale utdanningspolitiske dokumenter. For å undersøke hvordan danningsbegrepet kommer til uttrykk, og hva det peker tilbake på i de utvalgte dokumentene, har jeg forsøkt å se begrepet i lys av utdanningshistorie og danningsteori. Jeg har gjennom en kvalitativ tekst- og begrepsanalyse latt meg inspirere av begrepshistorikeren Reinhart Koselleck.

Den kvalitative analysen viser at det har skjedd i dreining i bruken av danningsbegrepet i læreplanen fra generell del i LK06 (som er en videreføring av generell del i L97) til LK20. Dreiningen i begrepsbruken går fra allmenndannelse til dannelse. Denne endringen kan være et bilde på den skolepolitikken som føres i Norge, og som gir retning for hva som skal vektlegges og hva som har verdi i skolen.
Beskrivelse
Mastergradsoppgave i pedagogikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit