En kvalitativ forskningsstudie om hørselshemmedes opplevelser av en tilrettelagt opplæring i forbindelse med inkludering ved bruk av hørselstekniske hjelpemidler
Abstract
Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke om en tilrettelagt opplæring ved bruk av hørselstekniske hjelpemidler har en inkluderende effekt for hørselshemmede elever. Dette ønsker jeg å undersøke gjennom denne problemstillingen: «Hvordan opplever hørselshemmede elever bruken av hørselstekniske hjelpemidler i forbindelse med inkluderende opplæring i skolen?».
For å forske på dette har metoden intervju innenfor et kvalitativ forskningsmetode blitt tatt i bruk ved hjelp av lydopptak. Informantene i dette forskningsprosjektet anvender selv et hørselsteknisk hjelpemiddel som i dette tilfelle gjelder høreapparater, samtaleforsterker og lydutjevningsanlegg. Da har fokuset gjennom intervjuene dreid seg om å fremheve informantenes egne opplevelser og erfaringer i forbindelse med bruk av deres personlige hørselsteknisk hjelpemiddel i en tilrettelagt undervisning. Ut ifra informantenes synspunkter har de felles temaene og erfaringene på tvers av intervjuene blitt analysert og tolket gjennom et hermeneutisk syn. Fra de 3 intervjuene som ble foretatt var det 5 temaer som var til felles:
1. Kommunikasjon i form av bedre hørsel og aktiv deltakelse
2. Kvalitet i opplæringen
3. Trivsel knyttet til faglig- og sosial inkludering
4. Inkluderingsprinsippet innad opplæringen
5. Normalisering av nedsatt hørsel
For å svare på problemstillingen kan man først påpeke at ulike hørselstekniske hjelpemidler har deres egne fordeler og ulemper. Høreapparater kan i større grad ha flere fordeler da det er et hjelpemiddel man bruker uavhengig av andre. Samtaleforsterkere og lydutjevningsanlegg derimot er koblet til en annen person og vil gi en mer begrenset effekt av å oppfatte informasjon. På den måten vil enkelte hørselstekniske hjelpemidler gi en mer inkluderende effekt fremfor andre som kan oppleves mindre lønnsomt i en opplæringssammenheng. Helt mot slutten av intervjuet påpekte samtlige informanter at det å bruke et hørselsteknisk hjelpemiddel for nedsatt hørsel burde oppfattes like normalt som andre funksjonssvikt. Abstract: The purpose of this master’s thesis is to investigate whether adapted education using devises for hearing impairment has an inclusive effect for hearing impaired students. This is what I want to discuss through this issue: «How do hearing impaired students experience the use of devises for hearing impairment in inclusive education in school?».
To research this, the interview method within a qualitative research method has been used with the help of sound recording. The research informants in this study use diveses for hearing impairment themselves, which in this case apply to hearing aid, communication amplifiers and sound leveling systems. The focus of the interviews has been on highlighting the informants' own experiences in connection with their use of their personal devises in an adapted education. From the informants' point of view, the common themes and experiences across the interviews have been analyzed and interpreted through a hermeneutic perspective. From the 3 interviews that were conducted, there were 5 common themes:
1. Communication in the form of better hearing and active participation
2. Quality of the education
3. Well-being related to educational- and social inclusion
4. Inclusive prinsiple related to education
5. Normalization of hearing impairment
To be able to answer the research issue it’s necesarry to mention that various devises used for hearing impairment have their own advantages and disadvantages. Hearing aids can have more benefits to a greater extent as it is an aid you use independently without the involment of others in the use of the devise. Communication amplifiers and sound leveling system, on the other hand, are connected to another person and will provide a more limited effect of perceiving information. In this way will some devises for hearing impairment give a more inclusive effect over other devises that may be less profitable in a educational context. At the end of the interviews all the informants pointed out that using a devise for hearing impairmant should be normalized in the same way as other functional impairmants.
Description
Mastergradsoppgave i spesialpedagogikk - rådgivning og endringsarbeid