«Fra resultatkultur til vurderingskultur» En kvalitativ studie om kroppsøvingslæreres vurderingspraksis på ungdomstrinnet
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2683677Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSammendrag
Hensikten med denne studien er å belyse hvilket syn kroppsøvingslærere har på vurdering og hvordan de jobber med vurdering i faget på ungdomstrinnet, samt hvordan de praktiserer formativ og summativ vurdering, og hvilke tanker de har knyttet til innføringen av eksamen i faget.
Det teoretiske rammeverket for denne studien er vurderingsteori, med sentrale begrep som formativ vurdering, summativ vurdering, informativ tilbakemelding, psykometrisk-, kontekstuelt-, og ipsativt vurderingsparadigme.
Dette er en kvalitativ studie. Gjennom seks semi-strukturerte intervjuer av kroppsøvingslærere er data blitt generert og analysert i tråd med en tematisk analysemetode. Det viser seg at vurderingspraksisen til kroppsøvingslærere på ungdomstrinnet har endret seg til å være mer i tråd med en vurderingskultur. Lærerne praktiserer en vurdering som har til hensikt å utvikle og skape læring hos elevene i faget. Lærerne jobber kontinuerlig med vurdering i faget, og bruker ulike strategier i vurderingsarbeidet.
Det poengteres at formativ vurdering handler om den tilbakemeldingen elevene får fortløpende i kroppsøvingstimen, rett etter timen, eller i fagsamtalen. Lærerne mener at den summative vurderingen er den enkleste formen for vurdering, og den minst viktige for elevens læring.
Videre viser studien delte meninger om innføringen av eksamen i kroppsøvingsfaget, blant lærerne. Noen lærere hevder at en eksamen vil kunne styrke statusen til faget i skolen, og andre mener at en eksamen vil føre faget tilbake til et fokus på fysiske tester. Dette gjør lærerne bekymra for et økende eksamensstress blant elevene. Samtidig hevder flere av lærerne at det er nettopp kroppsøvingslærere som må være med på å bestemme eksamensformen i faget.
Nøkkelord: Formativ vurdering, summativ vurdering, vurdering for læring, vurderingspraksis, kroppsøving, kroppsøvingslæreren, eksamen, vurderingsteori.