dc.description.abstract | Allmenndannelsesbegrepet har lenge blitt løftet opp og frem som en del av kroppsøvingsfagets legitimitet og formål. Men hva innebefatter egentlig allmenndannelse og dannelse? Gurholt og Steinsholt (2010, s. 14) påpeker hvordan dannelse er et begrep som til stadighet dukker opp i utdanningspolitiske dokumenter, men som ikke virker til å ha en presis tilhørende forklaring. Jeg stiller meg derfor spørrende til hva disse begrepene, allmenndannelse og dannelse, egentlig innebefatter i kroppsøvingsfaget.
Gjennom en litteraturstudie sikter jeg mot å besvare problemstillingen: «Hvordan forstås (allmenn-)dannelse i kroppsøvingslitteraturen?». Totalt 24 artikler/bøker er med på å belyse (allmenn-)dannelse som begrep i en kroppsøvingskontekst. Litteraturen er utelukkende norsk, svensk og dansk. For å besvare problemstillingen analyseres litteraturen gjennom et teoridrevet analytisk rammeverk. Dette analytiske rammeverket benytter seg av Klafkis kategoriale danningsteori, og dens materiale og formale danning, samt Arnolds forståelse av læring i, om og gjennom bevegelse.
Gjennom det analytiske arbeidet med kroppsøvingslitteraturen og mine hovedfunn, forstås (allmenn-)dannelse i faget som en individuell, så vel som en fellesmenneskelig, sosial og kulturell prosess. Litteraturen peker på hvordan elevens egenverdi og selvstendige væren i bevegelse forstås som dannende, men poengterer at eleven aldri vil være helt fristilt fra et kulturelt og historisk innhold, noe som dermed er med på å utgjøre forståelsen av (allmenn- )dannelsen av eleven i faget. (Allmenn-)dannelsen av eleven forstås i denne studien som å komme både kroppsøvingsfaget og eleven til gode, samtidig som kroppsøvingsfaget forstås som et utgangspunkt for å diskutere bredere emner, og dermed bidrar til å tjene samfunn og fellesmenneskelige interesser.
Nøkkelord: Allmenndannelse, dannelse, kroppsøving, material dannelse, formal dannelse, kategorial dannelse, innhold, elev, intern verdi, ekstern verdi. | en_US |