Hypotesetesting versus utforskende statistikk i språkforskning
Peer reviewed, Journal article
Published version
Date
2020Metadata
Show full item recordCollections
Original version
NOA - Norsk som andrespråk. 2020, 36 (1), 39-71.Abstract
Denne artikkelen handler om forholdet mellom hypotesetestende og utforskende statistiske tilnærminger i språkforskningen, med vekt på andre- og flerspråklighetsforskning. Den bruker eksempler fra publiserte studier til å peke på noen utfordringer ved hypotesetesting, som kravet til spesifikke og eksplisitte hypoteser, premisset om uavhengige observasjoner og prinsippet om gruppevis feilrate, og viser hvordan noen slike utfordringer kan møtes ved å endre tilnærmingen til analysene. Videre argumenteres det for at fokuset på signifikans og p-verdier kan ha blitt for sterkt i deler av språkforskningen, og at vi vil være tjent med å rapportere resultater på andre måter og supplere med andre analysetilnærminger. Artikkelen demonstrerer et knippe av enkle visualiseringsteknikker og trekker frem deres verdi som verktøy i en initiell analysefase, og forklarer også på et overordnet nivå tre mer avanserte multivariate utforskende analysemetoder og deres potensielle rolle som hypotesedannende verktøy. Artikkelens hovedpoeng er hvordan hypotesetestende og utforskende tilnærminger inngår i et samspill, der begge spiller nødvendige roller i språkforskningen. Abstract:
This article discusses the relationsship between confirmatory and exploratory statistical approaches in linguistic research. It uses examples from published studies to point out some challenges related to hypothesis testing, like the requirement for specific and explicit hypotheses, the assumption of independent observations and the principle of familywise error rate, and shows how some of these challenges may be met by adjusting the analytic approach. Further, it is being argued that the focus on statistical significance and p-values may have become too strong in some branches of linguistic research, and that reporting results in different ways and complementing with other analytic approaches might be advantageous. The article demonstrates a small bundle of visualisation techniques and emphasises their value as tools in an initial phase of analysis, and also explains at a superficial level three more advanced multivariate exploratory methods and their potential role as tools for hypothesis generation. The main point of the article is to show how confirmatory and exploratory approaches interact, and that both play crucial roles in linguistic research.
Description
Lenke til artikkelen i tidsskriftet: http://ojs.novus.no/index.php/NOA/article/view/1823.
Fra og med 2017 er artiklene som publiseres i NOA lisensiert under en Creative Commons BY-SA 4.0 lisens.