Show simple item record

dc.contributor.authorLarsson, Carina
dc.date.accessioned2021-01-18T12:48:31Z
dc.date.available2021-01-18T12:48:31Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2723502
dc.description.abstractI denne studien har jeg forsket på hva som skal til for at ungdom skal oppleve en psykisk helsetjeneste for ungdom som et lavterskeltilbud. Bakgrunnen for min interesse for tema var den økningen man ser i Norge av ungdom som selvrapporterer om psykiske plager, samtidig som undersøkelser viser at få ungdom oppsøker hjelp for plagene. Ved hjelp av kvalitativ forskningsmetode der jeg har intervjuet ungdom som har henvendt seg til en kommunal psykisk helsetjeneste, har jeg funnet at det at ungdom faktisk oppsøker et lavterskeltilbud avhenger av flere elementer. Hovedfunnene viste at tjenesten må være tilgjengelig på et sted og til en tid som passer dem, det skal ha et godt og troverdig tilbud, og det krever samarbeid med andre tjenester for å gjøre tilbudet kjent for ungdommen. Ungdom ønsker flere «inngangsporter» til tjenesten, at de får hjelp raskt og at de kan være med på å bestemme hyppighet og rammen rundt avtalene. Når det gjelder innholdet i tjenesten, så framhevet deltakerne den fysiske samtalen med en trygg voksen som tok dem på alvor, snakket med dem om det som var vanskelig og viste forståelse for deres situasjon.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskolen i Innlandeten_US
dc.titleUngdom og psykisk helse; en kvalitativ studie av et lavterskel tilbud om psykisk helsetjeneste for ungdomen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber83en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record